Gardelöfs Toppar & Floppar 2013

2013 blev ett minst sagt händelserikt bilår. Här i Sverige drog äntligen Saab-produktionen igång och i USA gjorde en ful fisk vid namn "Fuelshark" succé. Men vi bjussades även på en stor portion humor med allvarlig underton. Volvos testförare fick sig ett rejält uppvaknande i Zürich, President Obamas limousine råkade ut för ett pinsamt missöde i Israel och Mercedes hamnade rejält i luven med Frankrike. Vår motorjournalist Johannes Gardelöf ser med glimten i ögat tillbaka på bilåret som gått!

Foto:

Notiser från bilvärlden2014-01-10 05:05

ÅRETS BRÅKMercedes och Frankrike bråkade rejält om det nya och miljövänligare köldmediet R-1234yf. EU har stiftat en lag som gör det obligatoriskt med gasen i nya bilars luftkonditioneringar, men Mercedes vägrar då deras krocktester visar att köldmediet är farligt lättantänt. Frankrikes miljöminister accepterade dock inte tyskarnas agerande utan kontrade med att försäljningsstoppa A-klass och B-klass liksom CLA och SL. Det tysk-franska bråket fortsätter?

ÅRETS FLOPPARBernstein Research presenterade siffror över bilindustrins värsta floppar. Smart leder ligan överlägset när det gäller den totala förlusten med sina 30 miljarder kronor. Men om vi istället räknar per såld bil så är det Bugatti Veyron som toppar listan. Superbilen kostar redan i grundutförande 12 miljoner kronor styck och totalt har 400 exemplar byggts. Därmed har Volkswagen-koncernen, som äger Bugatti, gått back med (håll i Er nu) 41,5 miljoner per såld Veyron.

ÅRETS FORSKARINSATSKonjunkturinstitutet publicerade en rapport som visade vad som behövs för att uppnå regeringens vision om en fossiloberoende bilpark år 2030. Redan själva målsättningen är unik och ligger minst tjugo år före alla andra EU-länder. Nu förstår vi varför. Koldioxidskatten skulle nämligen behöva höjas med 900 procent, vilket i sin tur innebär att bensinpriset skulle öka till 42 kronor litern. Ska man skratta eller gråta?

ÅRETS FORTKÖRNINGAnders Wiklöf råkade köra 77 km/h på en 50-väg. I Sverige hade det gett 4 000 kronor i böter, men på Åland räknas bötesbeloppet ut med hänsyn till inkomsten. Ju mer pengar du har desto högre blir böterna och därmed tvingades affärsmannen betala 830 000 kronor. Men vi behöver inte oroa oss för att Anders behöver leva på bröd och vatten. Han är nämligen en av Finlands rikaste personer och går under smeknamnet "Kungen av Åland".

ÅRETS HÖJDAREFIA vill inte att F1-segrare firar genom att bränna gummi framför publiken. Det fick Sebastian Vettel veta med en böteslapp på 220 000 kronor efter att ha säkrat världsmästerskapstiteln under Indiens GP. Red Bull tyckte spektaklet var löjligt så när tävlingen efter gick av stapeln i Abu Dhabi så tog man saken i egna händer. En helikopter lyfte formelbilen till lyxhotellet Burj Al Arabs helikopterplatta som ligger 212 meter över havet och sedan fick 750 hästar spinna loss i en livsfarlig gasfest. Snacka om höjdare!

ÅRETS KONSTATERANDEVi kanske alla borde ställa oss frågan: hur viktig är egentligen bilen för Sverige? Den är betydligt viktigare än vad många av oss tror. 2012 tillverkades 163 000 personbilar och varje sysselsatt inom bilindustrin genererade ytterligare 1,6 arbeten inom andra branscher. Fordonsindustrin är Sveriges näst största exportnäring och motsvarar 11 procent av den totala varuexporten med sina 124 miljarder. Utan bilen stannar Sverige!

ÅRETS KRASCHRowan Atkinson är mest känd som Mr Bean, men det finns två skillnader. Mr Bean är världsberömd för att ratta Mini Cooper - gärna från en fåtölj på taket med ett snöre fäst i ratten och en sopkvast på gaspedalen. Rowan Atkinson däremot rattar en McLaren F1, dock utan sopkvast men tycks ändå köra som en sopa. Komikern smällde nämligen sin superbil och notan är inget som försäkringsbolaget skrattar åt: 9,6 miljoner kronor. Det är brittiskt bilrekord!

ÅRETS MISSTAGDet var som i en James Bond-film och händelsen utspelade sig i Zürich. Volvos testförare kom körandes i två svarta XC60 medan stadens poliskår låg i bakhåll och prejade konvojen. Volvofolket ägnade sig åt motorutveckling och testbilarna var försedda med allehanda antenner och datorer, något en tipsare uppfattat som klart misstänksamt och ringt polisen. Ingenjörerna greps av en insatsstyrka med dragna vapen och fick efter 1,5 timme en ursäkt av stadens polischef.

ÅRETS REKLAMFILMAtt utse årets bästa reklamfilm brukar inte vara någon lätt uppgift. Men årets val är glasklart och består av 77 sekunder helt briljant magi och som senap på julskinkan kommer musiken från Enya. Att fler än jag tycker så bevisas av att filmen har över 60 miljoner visningar på YouTube. Det är naturligtvis Volvo Lastvagnars "The Epic Split" med Jean-Claude Van Damm som tar hem segern. För hur är det möjligt att gå ner i spagat mellan två backande lastbilar?

ÅRETS REKORDFerrari 250 GTO tillverkades enbart i 39 exemplar och under 2013 såldes en bil för rekordhöga 52 miljoner dollar, vilket är en ökning med 49 procent jämfört med en GTO som såldes året dessförinnan. Ännu mer imponerande är att den klassiska sportbilen ökat i genomsnitt tolv procent per år sedan 1962. Vem har egentligen sagt att bilköp är ditt livs sämsta affär?

ÅRETS SOPPABarack Obamas ständige följeslagare monsterlimousinen "The Beast" står emot allt från beskjutningar till gasattacker. Den är helt enkelt ostoppbar - om man nu inte fyller tanken med fel soppa. Ja, det gäller att inte vara i andra "tankar" för det här var precis vad som hände vid presidentens statsbesök i Israel. En livvakt lyckades nämligen tanka diesel istället för bensin och världens säkraste limousine fick åka bärgningsbil.

ÅRETS TJUVFISKEAllt går att sälja med mördande reklam och i USA var det några fula fiskar som saluförde "Fuelshark". Reklamen lovade fler hästkrafter och tio procent snålare förbrukning. Allt till fyndpriset $39,95. Det enda ägaren behövde göra var att plugga in den lilla mojängen i uttaget till bilens cigarettändare. Flera TV-bolag i staterna gjorde inslag om den unika prylen som påstods vara en fena till uppfinning. Fuelshark är dock ute på djupt vatten och allt är en bluff. Rena rama tjuvfisket med tanke på namnet!

ÅRETS TOPPOkej, låt oss för en stund glömma alla självutnämnda experter som låter oss ta del av deras domedagsprofetior angående "nya" Saabs chanser att överleva. Visst kan utsikterna se mörka ut, men herregud - ge företaget en ärlig chans. Hela landet skulle må bra av detta, inte minst Volvo som annars varit ensam representant för svensk bilindustri (tja, förutom Koenigsegg). Jag tycker det är toppen att Saab är igång igen och säger helt sonika: stort lycka till.

ÅRETS UNDERSÖKNINGBilen du kör säger mycket om dig själv och under året så gjorde Englands största otrohetssajt eller utomäktenskapliga dejtingsajt en undersökning bland sina 750 000 medlemmar. Det visade sig att ägare av Audi och BMW är betydligt benägnare att ha rajtan-tajtan vid sidan om. Volvo kammade hem fjärdeplatsen, medan ägare av Peugeot och Renault möjligtvis kan glädja sig åt att kunna sova lugnt om natten.

ÅRETS ÖVERRASKNINGHur får man ett gäng Volvo-direktörer att tappa ansiktet? Svaret på frågan vet Li Shufu, bossen för den kinesiska huvudägaren Geely. Under ett möte där olika varumärkesfrågor skulle diskuteras mellan Volvo Personvagnar och Volvo Lastvagnar så tog han upp frågan om att sätta det berömda järnmärket på en - moped. Direktörerna harklade sig, tittade ner i bordet och försökte trevande byta samtalsämne.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!