Hört & Hänt

Bilnyheter från världens alla hörn!

Foto:

Notiser från bilvärlden2015-01-16 05:05

Duger inte Chevrolet?Det kostar att ligga på topp. Tja, i alla fall om man vill synas ihop med det engelska fotbollslaget Manchester United. Chevrolet är huvudsponsor till klubben och pröjsar närmare 550 miljoner om året och förutom en gigantisk summa pengar har man dessutom försett laget med 15 nya bilar med modeller som Camaro samt Corvette. Inga småpengar direkt. Då kan det måhända kännas lite snopet när spelare som Wayne Rooney, Robin van Persie och Michael Carrick vägrar ratta Chevrolet och istället väljer att köra sina egna privata kärror.

Slovakiens nya "höjdare"Att stå still i rusningstrafiken är knappast någon "höjdare" och kan få den mest tålmodige att tappa behärskningen. Vore det då inte skönt att likt i filmens underbara värld bara kunna trycka på en knapp och vips så poppar vingar ut och du kan lyfta från marken och svepa förbi alla bilar? AeroMobil har högt flygande planer och den slovakiska tillverkaren ger dig vingar. Under huven arbetar en Rotax-motor och flygbilen toppar 160 km/h på marken och 200 i luften samtidigt som den dricker 0,8 liter milen eller 15 liter per flygtimme. När AeroMobil 3.0 finns att köpa och vad den kommer att kosta är än så länge en välbevarad hemlighet.

Snacka om trä(l)igt jobbVill du lägga vantarna på en Bugatti Veyron men känner att du inte har ekonomin på din sida? En snickeriverkstad i Indonesien har byggt en minst sagt väldetaljerad replika i skala 1:1 och supersportbilen går lös på 40 miljoner Rupiah. Tycker du att det låter mycket så kan vi trösta dig med att det motsvarar 24 000 spänn. Som hittat tyckte en tysk affärsman som nu köpt Bugattin. Hur lång tid supersportbilen tog att bygga och hur mycket sandpapper det gått åt är det ingen som vet, men det här är vad man kallar ett trä(l)igt jobb.

Överviktiga krockdockorTro det eller ej men den genomsnittlige amerikanen väger nu så pass mycket att man tvingas öka vikten på dockorna som används vid krocktester. Den tidigare 75 kilo tunga testpersonen ersätts nu av en "bjässe" på hela 120. De testdockor som används idag har inte ändrats sedan 1980 och en undersökning visar att överviktiga personer knappast har statistiken på sin sida. De löper nämligen 78 procents högre risk att dö vid en kollision och därför väljer man nu att lägga på hela 45 kilo. Snacka om att äta upp sig!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!