Made in India

Den enes död, den andres bröd. Tanken slår oss när vi besöker indiska Chennai som är raka motsatsen till bilindustrins vagga: Detroit. Jänkarnas hjärta slår visserligen fortfarande men dess tillvaro kräver respirator och utsikterna att överleva tycks minska för var dag. I Chennai är däremot framtidstron på topp och bilfabriker växer upp som svampar ur jorden. Vi har besökt Hyundais hypermoderna anläggning där en ny bil spottas ut var 54:e sekund!

Foto:

Notiser från bilvärlden2009-06-30 07:16


Indien är världens näst största land med sina 1,1 miljarder invånare och kulturkrocken med exempelvis USA är enorm. General Motors måtto innan jättekraschen var "If you canŽt beat them, buy them" medan det på en gigantisk neonskylt utanför Hyundais indiska huvudkontor står "Dream, strive & achieve. Together to the top". Häng med till mångmiljonstaden där måhända din nästa bil byggs.

Livsfarlig trafik
Vi befinner oss i Chennai, staden som fram tills 1996 hette Madras vilket i sin tur får alla finsmakare att tänka på curry. Här är även trafiken rejält kryddad och allt tycks vara ett enda stort kaos. Det sägs att alla fordon ska framföras med följande regler: att sakta in är en svaghet, bromsa ett misstag och att stanna ett nederlag. Har man väl upplevt trafikkaoset så är det inte förvånande att det skördas tusen dödsoffer i den indiska trafiken - varje dag! Att landet blivit så intressant för världens biltillverkare (exempelvis Ford, Nissan, Skoda, Suzuki, Toyota och Volkswagen) är naturligtvis den billiga arbetskraften och antalet män som vill arbeta är oändligt. Vi skriver män eftersom kvinnorna inte är villiga att frångå sin sari, vilket är föga lämpligt att bära i en bilfabrik. Tänk dig själv om tygstycket på nästan sex meter trasslar in sig i löpande bandet?

Uppfyller drömmen
Hyundais fabrik har förvandlats till landets näst största på mindre än två år. Bara Tata Motors är större och hundra mil härifrån, i Pune, tillverkas bland annat branschens kanske mest omtalade bil: Nano. Förklaringen är prislappen á la 20 000 kronor som betyder att miljontals indier kan uppfylla drömmen om en alldeles egen bil. Motorn är tvåcylindrig på 33 hästkrafter och designen kan jämföras med en rullande skokartong. Både Tata Nano och den ljusår bättre Hyundai i10 har tagits emot med öppna armar från befolkningen och det är inte konstigt när det vanligaste transportmedlet är fem personer på en moppe eller tio i en tuc-tuc. Vad en tuc-tuc är? Ja, en fullkomligt livsfarlig trehjuling som syns överallt i trafiken. Men åter till Hyundai: i fabriken arbetar 9 300 människor tillsammans med 300 robotar och resultatet är en ny i10 eller i20 var 54:e sekund. Otroligt men sant.

Vilket underverk
Vi befinner oss på den tionde breddgraden och således nära ekvatorn. Temperaturen når ofta 45 grader så det är en utmaning att befinna sig här för oss nordbor. När vi ändå är på plats så besökte vi naturligtvis Indiens största turistattraktion: Taj Mahal. Detta enastående mausoleum finns med på listan över världens sju underverk och byggnaden är uppförd i vit marmor som transporterades hit med hjälp av tusen elefanter. Det är lika enastående som att ett av världens färskaste bilmärken redan lyckats bli den femte största tillverkaren. Hyundais recept är enkelt: bilarna är tillförlitliga, bränslesnåla och priset är inte kryddat. Från att ha börjat med relativt enkel teknik så visar nu både i10 och i20 upp samma tekniska standard som konkurrenterna. Svårare än så är det inte om man ska bli en av de största aktörerna i bilvärlden. En annan slutsats av resan är att klyftorna mellan fattiga och rika växer i Indien. Folk av lägre kast får slita och arbeta, medan "överkasten" ligger på sängarna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!