Med miljön i fokus

Det är ingen vacker prognos vi ser. Inom de närmaste tio åren kommer det att finnas femtio procent fler bilar i världen jämfört med vad som rullar här idag. "Vi pratar om hela 1,2 miljarder fordon" säger Toyota. Det betyder att dagens miljöarbete med sänkta utsläpp och minskad soppaförbrukning äts upp i ett nafs när länder som Indien och Kina blir fullt motoriserade. Bilindustrin måste alltså lägga om rodret och förändra produktionen till att bli mer miljövänlig.

Foto:

Notiser från bilvärlden2011-05-18 04:05


Ett lysande exempel är japanernas engelska fabrik i Burnaston strax utanför Birmingham som invigdes 1992 men som genomgått stora förändringar under årens lopp. I mångt och mycket fungerar den här gula bilfabriken á la 22 miljarder kronor som vilken bilfabrik som helst - men skenet bedrar. Gul fabrik? Jo, redan på planeringsstadiet fick byborna vara med i diskussionen och valet blev faktiskt gult.

Inget tjall på snöret
Om man bygger en miljöfabrik så ska naturligtvis en äkta miljöbil tillverkas där och vi blir inte besvikna: Toyota Auris Hybrid har nämligen producerats här sedan introduktionen förra året. Totalt har dock tre miljoner bilar rullat av bandet sedan invigningen och personalstyrkan uppgår idag till närmare 4 000. Det märks speciellt i monteringshallarna - här kryllar det av folk och ibland hörs en liten jingel. Det handlar om att alla Toyotas bilfabriker är utrustade med ett snöre som montörerna ska dra i om de upptäcker något galet och pang bom så tvärstoppas bandet. Det har gått så långt att japanerna skickar anställda på mental träning bara för att de ska våga dra i snöret! Överallt finns kärl för olika sorters skräp eftersom allt ska sorteras och återvinnas. Avsaknaden av robotar är ganska påtaglig förutom i press- och svetshallen där de riktigt enformiga momenten görs. Genom hela produktionen har man gjort fantastiska besparingar och även de små svetslopporna från robotarna återvinns.

Människor och miljö
I Burnastonfabriken har man lyckats sänka energibehovet med 68 procent per tillverkad bil medan alla restprodukter har minskats med 63. Användandet av organiska ämnen har sänkts med 75 procent medan vattenåtgången till bland annat lackeringen har minskat med 74. I egna tankar och reningsverk tar man dessutom hand om regnvatten och genom att sätta upp 12 800 solceller har man lyckats skära ner elkonsumtionen med 16 procent. "Men det finns fortfarande mycket att göra" hävdar presschefen. "För oss handlar bilens framtid om att även förbättra relationerna mellan människor och miljö". Toyota förser exempelvis inte bara en tidigare svårt arbetslös kommun med jobb utan hjälper även till med både skola och utbildning. Mycket pengar har också lagts ner på miljön då man har planterat tusentals träd runt fabriksområdet och även hjälper till att vårda floden Trent. Bilar kommer vi att ha en lång tid framöver och vad fordonsindustrin måste tänka på är att inte stirra sig blinda på utsläpp och soppaförbrukning. Den stora utmaningen ligger i att tillverka bilarna på ett sådant sätt att man inte tär för mycket på den miljö som vi fått till låns!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!