Sjuhelsikes vilken bil

Utan det lilla anglosaxiska öriket i Atlanten hade bilvärlden varit betydligt tristare och mindre excentrisk. Den brittiska bilbyggartraditionen vilar på principer som lägsta möjliga vikt och fokus på chassi, hjulupphängning och styrkänsla snarare än på motorstyrka. Elektroniska hjälpsystem och ABS-bromsar ses det fortfarande på med skepsis bland entusiasterna. Inget ska komma emellan vägen och föraren. Caterham Roadsport är ett utmärkt exempel!

Foto:

Notiser från bilvärlden2010-02-17 08:16


Vi har besökt en anrik engelsk bilbyggare vars produkter är extremt lätta, bränslesnåla och fantastiskt roliga att köra. Företaget, som från begynnelsen var en ordinär Lotusåterförsäljare i staden Caterham, köpte 1973 rättigheterna att tillverka Super Seven vilket Lotus grundare Colin Chapman sålde eftersom England gick med i EU.

Råbarkad sportbil
Detta innebar nämligen att de förmånliga skattereglerna för "kit cars" försvann. Därmed såg Colin Chapman, som vid den tiden också var djupt involverad i Formel 1-cirkusen, ingen framtid för biltypen. Det gjorde däremot Graham Nearn, ägare av Caterham Cars, som köpte rättigheterna att tillverka den legendariska "Super Sjuan" eller "Super Seven". Sedan dess har det inte hänt mycket med biltypen som precis fyllt 53 år. Det är fortfarande en lätt, råbarkad, öppen sportbil byggd på rörramschassi med friliggande hjul och under huven arbetar en ordinär radfyra från Ford. I Sverige har det inte varit möjligt att köpa en fabriksbyggd Caterham sedan 1975 då regelverket ändrades till alla småseriebilars nackdel. Men sedan ett halvår tillbaka så är EU-reglerna ändrade så att i princip samma fordonskrav gäller i alla medlemsländer.

Litet företag
Fabriken och huvudkontoret ligger sedan 1985 i Dartford öster om London. Verksamheten i Caterham finns kvar, men består idag av ett showroom. Vi träffar företagets exportansvarige som naturligtvis är eld och lågor över de nya EU-reglerna. Företaget har redan märkt av en kraftigt ökad försäljning på exportmarknaderna. Här bör man komma ihåg att företaget under 2009 enbart tillverkade 450 bilar och att personalstyrkan består av blott sjuttio man. Vi promenerar genom fabriken som egentligen mera är att likna vid en verkstad. Svetsade rörramschassin kommer in genom ena änden och därefter monteras instrumentbräda, elektronik, inredning och motor. Det går fortfarande att köpa sin bil som byggsats men bara en tredjedel väljer att göra det. Caterham Roadsport á la 417 500 kronor är den vanligaste modellen och därmed bilen som vi ska testköra till Dover vid den engelska kanalen och sedan tillbaka till Dartford. En lagom tur på knappa tjugofem mil.

Otrolig upplevelse
Vädret är strålande och himlen riktigt ler mot oss vilket underlättar väsentligt då man kör öppet. Köregenskaperna är helt bedårande och den fyrcylindriga motorn gör ett suveränt arbete, trots att det kan låta lite halvtrist. Men eftersom bilen bara väger dryga halvtonnet så räcker bestyckningen mer än väl: noll till hundra rullar på 4,8 sekunder och toppfarten är 222 km/h. När vi är tillbaka på fabriken så känns det faktiskt i hela kroppen. Sätena är inte optimerade för långresor och är ni två personer så räkna med att gnugga axlarna mot varandra. Dessutom är ljudupplevelsen en liten besvikelse. Många som köper en Caterham Roadsport kommer säkert att skruva av de EU-godkända bakre avgasutblåsen och istället montera dit den öppna och mera välljudande sidoljuddämparen som de brittiskspecade bilarna har. Då får man rätt sorts ackompanjemang till denna underbara, alldeles för sällsynta och urengelska sportbil!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!