Svart på vitt om däck

Man känner hur paniken hopar sig, när bromspedalen är i botten och bilen fortsätter att kana. Den glider närmare och närmare diket och det känns som om olyckan är ett faktum. Men då plötsligt händer det, bilen stannar sådär precis lagom och du drar en lättnande suck. Den här gången gick det bra men tanken slår dig att kanske skulle jag inte kört på samma vinterdäck en säsong till - mönsterdjupet var ju inget att hurra för. Vi hjälper dig att reda ut begreppen.

Foto:

Notiser från bilvärlden2011-11-26 05:05


Från den 1:e december till den 31:e mars ska vinterdäcken sitta på, om det anses vara vinterväglag, men du får använda dem redan från den 1 oktober till 15 april. Definitionen innebär i praktiken att om det finns is, snö eller frost på vägbanan så ligger bedömningen i polisens händer. Ett märkligt beslut är att regeringen har överlåtit till våra kommunala politiker att bestämma om dubbdäckens existens, vilket knappast gynnar trafiksäkerheten.

Ute på tunn is
Okunniga politiker som inte är ett dugg insatta låtsas vara proffs i ämnet om dubbdäckens vara eller icke vara. Det är glada amatörer som i många fall guidar konsumenterna rätt ner i diket. Tja, att välja rätt däck är inte lätt med tanke på alla dubbla budskap som cirkulerar vad man ska satsa på. De dubbfria alternativen har blivit vassare genom åren, men räcker det till? När vägen förvandlas till en enda skridskobana är dubbdäcken det enda som biter. Däremot har de odubbade däcken visats sig vara mycket stabila så länge man kör på snö, men vid blankis finns det bara ett alternativ som gäller och även slitna dubbdäck är bättre än odubbade visar en färsk undersökning från VTI (statens väg & transportsforskningsinstitut). De menar samtidigt att dubbdäcksförbud ökar antalet trafikdöda och varför riskera liv för en icke påvisbar miljöeffekt? Detta är inget som exempelvis Jönköpings kommun tagit till sig utan väcker starka känslor när de i en kampanj kallar alla dubbdäcksanvändare för "kärringar". Affischerna har väckt stor ilska samtidigt som miljökontoret försvarar det hela med att de på ett humoristiskt sätt vill få ner användandet av dubbdäck.

Bli inte "däckad"
Lägger du på nya dubbdäck så ska de helst köras in trettio mil på torr asfalt för att dubbarna ska sätta sig ordentligt. Även gamla däck bör köras ett antal mil på barmark för att rugga av den torra gummiytan. Har du begagnade vinterdäck så glöm inte att kolla mönsterdjupet som måste vara minst tre millimeter annars riskerar du att hamna i första bästa dike samt 1 200 i böter. Är något däckpar slitet är det bäst att byta alla fyra så man har samma mönster och lika friska däck runt om. Men oftast blir det bara två nya och då ska de fräschaste placeras bak oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Vi rekommenderar att sätta på vinterdäcken i tid och vid köp av nya så tänk på att du får vad du betalar för. Lågpris kan bli dyrt och alla vinterdäck är heller inte godkända - vad som krävs är en äkta M+S-märkning (Mud and Snow) på däcksidan. Skulle du bli ertappad med att köra på sommarsulor under vinterväglag blir det 1 200 spänn i böter och för släpvagnar är summan 1 000. Men än värre: skulle olyckan vare framme så kan försäkringsbolaget vägra betala ut skadebeloppet för din bil. Ta det säkra före det osäkra så du inte blir "däckad" vid den första blixthalkan!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!