Svart på vitt om däck

Vintern närmar sig med stormsteg och nu åker rattmuffar, fönsterskrapor och kupévärmare fram. Kör du på dubbdäck så får de användas från den 1 oktober till den 15 april medan de dubbfria får sitta på året runt. Men i lagens namn så ska vinterdäck sitta på från 1 december till 31 mars, om det anses vara vinterväglag. Ändå har så lite som varannan bilist hunnit byta däck innan den första halkan slår till. Därmed är över två miljoner bilar ute på hal is!

Foto:

Notiser från bilvärlden2013-11-27 05:05


Det är samma visa varje år: så fort de första snöflingorna dalat ner på backen så ringlar sig köerna långa till landets verkstäder. Själva benämningen "vinterväglag" innebär rätt och slätt att vinterdäcken ska sitta på om det finns is, snö eller frost på vägbanan. Tidigare har lagen enbart gällt för personbilar, lätta lastbilar och släpvagnar men från och med den första januari 2013 så inkluderas även tunga lastbilar, bussar och husbilar.

Dubbat dominerarVilka vinterdäck ska man då välja? Bor man i söder föredrar nästan hälften av alla bilister att köra på dubbdäck medan siffran är så hög som 90 procent i norr. Tittar vi på landet i helhet så är siffran för dubbdäckanvändare över 65 procent, vilket framgår av en undersökning gjord av Trafikverket. Ska det vara dubbat eller odubbat? Tja, svaret beror främst på vart i vårt avlånga land man bor. Befinner man sig i en storstad är det helt okej att köra dubbfritt, men om man lever på landsbygden så är det dubbdäck som gäller. Skillnaden mellan vinterdäcken är dock relativt små så länge man kör på snö och väljer ett välkänt fabrikat, men när blixthalkan slår till så är dubbat i en klass för sig. Däremot har det visat sig att stålstiften är ett hälsoproblem då de river upp små farliga partiklar från vägbanan. Så nu får kommunerna själva bestämma om dubbdäck ska vara tillåtet och upptäcker polisen att du åker med dubbat på vägar med dubbförbud så blir du tusen kronor fattigare.

Billigt kan bli dyrtHar du begagnade vinterdäck så glöm inte att kolla mönsterdjupet som måste vara minst tre millimeter och det klassiska tricket med femkronan är fortfarande en bra måttstock. Är något däckpar slitet är det bäst att byta alla fyra så man har lika friska däck runt om. Blir det trots allt bara två nya så ska de fräschaste alltid, alltid, alltid placeras bak och det är heller inte tillåtet att blanda dubbade med odubbade. Montera vinterdäcken i tid och går du i köptankar så tänk på att billiga lågprismärken tenderar att bli en dyr affär med hänsyn till kvalitén. Alla däck är heller inte godkända, utan vad som krävs är en äkta M+S-märkning (Mud and Snow) på däcksidan. Är det så att du blir ertappad med att köra på sommarsulor under vinterväglag blir det 1 200 kronor i böter. Så ta det säkra före det osäkra och låt dig inte "däckas" vid första blixthalkan!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!