Toyotas formgivare leker och experimenterar, men numera är de fantasifulla skapelserna närmare serieproduktion än någonsin. Anledningen är den heliga generationen Y - alltså personer födda mellan 1977 och 1994. Bara i staterna finns det sjutio miljoner ungdomar i målgruppen och det är till dessa som FC Cruiser vänder sig. Frågan är dock om Toyota gjort en felbedömning? Jag är en 75:a och älskar terrängliraren ändå...
Exotisk & aptitlig
På jänkarnas bakrutor står det ofta skrytsamt: ?real men donŽt eat sushi?. Ändå sprider sig sushibarerna lika snabbt som ett datavirus för att inte tala om bilarna från den uppgående solens land. ?Concept FC är faktiskt som en suchibit? berättar designern Jin Kim. ?Den är exotisk och förvånansvärt aptitlig?. Själv har jag aldrig gillat den japanska nationalrätten, men bilen vill jag bara ha. Det är nämligen lätt att trivas bland dubbla vinschar, trendiga lastbågar och superstarka halogenlampor monterade i backspeglarna. Bakom klätterväggen i fronten döljer sig dessutom en kompressormatad V6:a på 250 hästar som tuggar fram på alla fyra. Om du ändå kör fast i sandlådan så är navigationssystemet portabelt och kan visa vägen medan du vandrar till civilisationen. Det lär datanördarna i generation Y älska!
Toyotas Tonka
(Detroit - USA)Den liknar en gigantisk leksaksbil från Tonka och funkar grymt bra i sandlådan. Ja, Toyota FC Cruiser passar alla med barnasinnet i behåll och den värsta lekkamraten heter Hummer H2. Båda har barnsligt rolig formgivning och uttrycket ?störst går först? passar utmärkt. Men så är Toyotan också skapad av en grabb på blott 25 år. Sanningen är ju att den största skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!