Utan bilen stannar Sverige

Vi kanske alla borde ställa oss frågan: hur viktig är egentligen bilen för Sverige? Den är betydligt viktigare än vad många av oss tror. Förra året tillverkades 163 000 personbilar och varje sysselsatt inom fordonsindustrin genererade ytterligare 1,6 arbetstillfällen inom andra branscher. Att bilindustrin är en viktig faktor är inte så svårt att förstå - det är nämligen den som sätter Sverige i rullning!

Foto:

Notiser från bilvärlden2014-01-31 05:05


Fordonsindustrin är Sveriges näst största exportnäring och motsvarar 11 procent av den totala varuexporten med sina 124 miljarder. Fordonstillverkarna med underleverantörer genererar totalt 120 000 arbetstillfällen och drar man det hela ett snäpp längre och kikar på diverse kringnäringar blir det så mycket som 190 000 jobb.

Den nakna sanningenMer än åtta av tio svenskar har tillgång till bil i hushållet, vilket inte är så konstigt för i början av året fanns det över 4,4 miljoner personbilar i trafik. Av dessa var hela 73 procent bensindrivna samtidigt som antalet dieselbilar fortsätter att öka. Bor man på vischan är det lika viktigt med bil som körkort. Trots detta så är det bara en tredjedel av alla 18 åringar som har körkort, men under de senaste åren har man sett en viss uppgång och mycket beror på att det allt oftare är ett krav för att kunna få jobb. Detta visar sig inte minst på att antalet arbetslösa utan körkort är dubbelt så många, jämfört med dem som har. Det sägs som bekant att utan bilen stannar Sverige och det är den nakna sanningen. För vad vore Sverige utan fordonsindustrin och hur ska personer som bor på mindre orter kunna förflytta sig då kollektivtrafiken många gånger är näst intill obefintlig? Ett bensinpris som har ett skattepåslag på 126 procent gynnar ingen förutom den svenska staten och det är hög tid för politikerna att göra en u-sväng.

Vi behöver bilenI Sverige så kör vi bil, vi kör ofta och vi kör långt. Vi använder bilen för att ta oss till jobbet och för att åka på semester, men kanske allra viktigast är den för att få vardagen att fungera. Att många dessutom saknar ett alternativ till bilen, inte minst utanför de största städerna, gör den ovärderlig. Ändå har Sverige en av de äldsta bilparkerna inom EU15 då fyra av tio bilar som rullar på våra vägar är över 10 år. En föryngring skulle innebära ökad trafiksäkerhet samt bättre miljöpåverkan. Trots detta så minskade antalet miljöbilar kraftigt förra året, vilket främst beror på de skärpta miljökraven som kom 2012. Fyra av tio bilar som såldes var tidigare miljöbilar, men efter de nya reglerna är det nu bara en av tio som kvalar in som miljöbil. Bilägandet ökar varje år med omkring 40 000 bilar och kvinnors bilägande ökar mer än männens trots att de fortfarande dominerar med sina 2,3 miljoner bilar jämfört med kvinnornas 1,2. Ja, behovet är utan tvekan stort och statistiken talar sitt tydliga språk: utan bilen stannar Sverige!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!