Varning för älg!

"Era bilar tål inte en krock med älg". Försäkringsbolaget Folksam risar nu världens alla biltillverkare och med all rätt - testerna som genomförts visar ett skrämmande resultat. Undersökningen klargör att de kritiska faktorerna vid dödsolyckor är när taket rivs upp eller kraftigt trycks nedåt eller ännu värre: när älgen kommer in i bilen. Krocktesterna genomfördes med en älgatrapp i 70 km/h och meningen var först att man skulle köra i 90, vilket helt fick slopas då bilarna var så kraftigt demolerade!

Foto:

Notiser från bilvärlden2011-11-19 05:05


Varje år inträffar omkring 7 000 olyckor med skogens konung i fokus och Folksam har studerat samtliga älgkrockar mellan 1995-2010 och skillnaden mellan olika bilmärken och modeller är marginell. Lite märkligt kan tyckas med tanke på att Volvo och Saab hävdar att de lägger ner ett stort engagemang på att förbättra säkerheten vid älgolyckor. Därför var förväntningarna betydligt högre även om de presterade 25 procent bättre än genomsnittet.

Ingen stjärnstatus
I en djupstudie framkom det att 19 av 22 dödsolyckor inträffade på 90-110 väg resterande tre skedde på 70-sträckor. För att komma till rätta med problemet behöver biltillverkarna arbeta med att förbättra fordonens takkonstruktion samt få ned hastigheten med hjälp av autobromssystem då många förare inte hunnit bromsa i tid. Visst färdas man säkrare i större bilar, men något som också har stor betydelse för att minska personskadorna är avståndet mellan huvudet och takets framkant. Något som är riktigt intressant är att det fanns ingen som helst skillnad mellan bilar som fått bra betyg (4-5 stjärnor) i Euro NCAP mot bilar som fått dåligt testresultat. Nu kanske man bör ställa sig frågan om dagens bilar är byggda för olyckor som faktiskt händer i verkliga livet eller om de enbart byggs för att klara Euro NCAP:s krocktester?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!