Inte ett jobb med regelbundna tider

I Kalmar län kommer bussbranschen behöva anställa 233 bussförare fram till 2020.

Göran Karlsson jobbade som busschaufför i 44 år.

Göran Karlsson jobbade som busschaufför i 44 år.

Foto: Kristina Westring

Odensvi2019-01-18 18:00

Pensionsavgångar är den främsta anledningen bakom förarbristen. Göran Karlsson, 68 år, från Odensvi gick i pension i höstas efter 44 år som busschaufför. Han nämner två anledningar varför han tror att det är svårt att nyrekrytera till yrket.

– Det handlar om arbetstiderna och lönen på obekväm arbetstid. Att vara busschaufför är inte ett jobb med arbetstider som en hantverkare eller industriarbetare. Man jobbar, kvällar, tidiga morgnar, helger och storhelger.

Han menar att det är svårt att locka yngre till ett jobb med dessa förutsättningar.

– Men jag har trivts på jobbet, det har jag. Jag körde i norra kommundelen. Det var ett fritt arbete under ansvar och jag träffade massor av människor.

Lön busschaufför

Enligt SCB:s lönestatistik tjänar bussförare i genomsnitt 27 600 kronor i månaden (heltid) före skatt. Lägstalön enligt kollektivavtal mellan Kommunal och Sveriges Bussföretag är 19 709 kronor (2018).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om