Årets bil imponerar

Det finns bara ett bekymmer med nya Opel Insignia: namnet. Det är svårstavat och alla tycks uttala det olika. Å andra sidan är det ett rätt angenämt problem när allt annat är så perfekt att tysken blivit utsedd till "Årets bil 2009". Man får verkligen gnugga sig i ögonen och fråga sig om testbilen är en Opel? Jajamänsan, den nydesignade blixten sitter i grillen och slår ner med dunder och brak!

Foto:

Opel2008-12-08 08:47


Insignia är inget påhittat ord, om nu någon trodde det. Modellnamnet kommer från "insignier" vilket betyder värdighet, status eller rang enligt den berömda ordlistan från Svenska Akademin. Tja, det stämmer ju riktigt bra med tysken som kan sträcka ordentligt på sig och titulera sig själv "Årets bil 2009".

Elegant och sportig
Sportig, futuristisk och premium är inte uttryck som präglat Opel hittills i historien. Med Insignia försöker nu märket ta igen förlorat territorium och dessutom tillföra låg förbrukning och gynnsamma koldioxidutsläpp. Visserligen känner vi igen en del av linjerna från konkurrenterna men det råder ingen tvekan om att designen både är sportig och elegant på såväl sedanen, halvkombin som kombin. Bakom ratten känner man sig snabbt hemma. Opel brukar inte ha några kontroversiella lösningar när det gäller inredningen, utan har valt en linje som passar de flesta. Enkelt, tydligt och snyggt har alltid varit tyskarnas måtto och nu kan vi även lägga till finslipad kvalité. Vi sitter utmärkt i framstolarna och lårstödet kan ökas genom att en liten kudde skjuts fram i sittdynans framkant. Baksätet är däremot inte lika rymligt och boven i dramat är det sluttande taket, som förvisso är riktigt snyggt.

Ren körglädje
Vi testkör Insignia i omgivningarna runt Salzburg bland otaliga sjöar och höga berg. Vägarna är underhållande och det är bara att njuta över motorpaletten som erbjuds. Om vi börjar med bensinarna så finns inte mindre än fyra alternativ på 140, 180, 220 eller 260 hästkrafter. Det sistnämnda krutpaketet är den enda vinkelsexan och fyrhjulsdrift ingår i affären. Men prislappen blir därefter: 319 800 kronor jämfört med grundbilens 209 900. Är du på dieseljakt så erbjuds två tysta snåljåpar på 130 respektive 160 hästkrafter.
Testbilen är dock utrustad med den förväntande volymmotorn i Sverige: bensinfyran på 1,8-liter och 140 kusar. Maskinen pinnar på riktigt bra: färden till hundra tar elva sekunder, toppfarten är 207 km/h och förbrukningen ligger på 0,77 liter milen. Men det som imponerar mest är de utmärkta köregenskaperna, mycket tack vare den känsliga och direkta styrningen som kommer väl till pass på serpentinvägarna i Österrike. Alltså ren och skär körglädje - i en svårstavad Opel!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!