Astra med "drag"

Sardiniens smaragdkust är en tummelplats för jetsetare och är så exklusivt att franska Rivieran ter sig passé i jämförelse. Här kan man springa på internationella celebriteter och partaja med Flavio Briatore på hans superklubb "Billionaire". Ja, namnet säger en hel del om besökarnas plånböcker. Att välja lackkulör på nya Opel Astra TwinTop är exempelvis inget bekymmer - de har nämligen råd att köpa sig en i varje färg. Frågan är om "folkcabben" imponerar på rikemansklubben?

Foto:

Opel2006-05-04 06:55

Vädret är underbart och Medelhavet är ovanligt turkosfärgat. Klart man ska dumpa plåttaket i bagaget och det görs enkelt med en knapptryckning. Vips sätts de tre takdelarna i rörelse och allt görs med en vacker koreografi. Men visst finns det mycket som skulle kunna gå snett med tanke på att det går åt fem elmotorer, åtta hydraulcylindrar, tretton sensorer och ett länkage med fjorton olika leder. Allt styrs av en dator som förhoppningsvis aldrig ska drabbas av "virus".

Snyggt jobbat
Opel Astra TwinTop är en snygg och funktionell bil för den som vanligtvis åker utan baksätespassagerare. Det finns visserligen en aktersoffa men det vore fel att påstå att den är rymlig - takkonstruktionen tar av förståeliga skäl plats. Dessutom kommer man inte ifrån att det är i framsätet man ska sitta när man åker öppet - bak blir det oftast alldeles för blåsigt. Linjerna är hämtade från "vanliga" Astra och skäms absolut inte för sig. På ett lugnt och harmoniskt sätt har bilen omvandlats till en vacker coupé/cabriolet med lämpliga ingredienser av tuffhet och elegans. Kupén erbjuder bra med plats i framsätena, bekväma stolar och tydig instrumentering. Materialvalen är bra och stolarna har dessutom en tålig klädsel, vilket är viktigt då de kan utsättas för regn om man inte är försiktig.

Bara extraknäck
Testbilen är utrustad med den starkaste motorn: en turbofyra på 170 hästar. Denna matchas med en sexväxlad handjagad växellåda vilket ger en toppfart på hela 224 knyck. Maskinen är mycket kraftfull och det känns att man ligger på gränsen till vad framvagnen klarar. En viss flexibilitet känns i karossen när man kör öppet, men det är puts väck när taket läggs på. Att njuta av en cabriolet kräver inte 170 hk och därför finns två mindre bensinmotorer på 140 respektive 105 hästkrafter. Säkerheten blir alltid lidandes i en öppen bil - speciellt vid rundslagning. Därför finns två stabila störtbågar som skjuts upp bakom baksätet inom loppet av 0,2 sekunder. Jo, visst fick vi många nyfikna blickar vid provkörningen. Flavio Briatore avstod dock - italienaren rattar nämligen själv huvudkonkurrenten Renault Mégane Coupé-Cabriolet. Det är måhända inte så konstigt då arbetet på superklubben "Billionaire" bara är extraknäck. Normalt basar ju storrökaren med den permanenta solbrännan för Renaults F1-stall!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!