Astra utan biverkningar

Opel har känt sig lite halvkrasslig länge, men nu har tyskarna funnit en mirakelmedicin mot lågkonjunkturen: en helt ny Astra, vilket inte ska förväxlas med AstraZeneca. Fast i ärlighetens namn blir de båda bittra konkurrenter, för ägarna av familjebilen behöver knappast käka läkemedelsbjässens lyckopiller. Astra bjuder nämligen på överraskande resultat med få biverkningar - vilket stärker ägarnas välbefinnande och Opels kassa!

Foto:

Opel2004-05-04 07:18

Det finns en stor likhet mellan bil- och läkemedelsindustrin: är man först ut med en revolutionerande produkt så tjänar man grova pengar, fast i bakhuvudet vet man att en vacker dag dyker konkurrenterna upp, patenten går ut och "grytan" rörs om. Det har drabbat AstraZenecas storsäljande magsårsmedicin Losec och nu står Volkswagen Golf på tur. Nya Opel Astra är nämligen en utmärkt bil med utrymme och köregenskaper i toppklass.

En tusing mindre
Visst är formgivningen modern med en rejäl skopa personlighet. Lång hjulbas, hungrigare front och strålkastare under klarglas skapar ett karaktäristiskt utseende. Som alla andra bilar som dräller ut på marknaden så har även nya Opel Astra blivit större och mäter nu 425 centimeter på längden, vilket är fjorton cm längre än föregångaren. Därför är också komforten förträfflig och man kan sitta hur länge som helst i framsätet utan att kroppen säger ifrån. Föraren blickar dessutom ut över en läcker arbetsplats som går i mörkgrått och silver. Instrumenteringen är lättläst och på mittkonsolen förgylls tillvaron tack vare en suverän ljudanläggning med navigationssystem (tillval för 16 500:-) Vänder man sig bakåt så uppenbarar sig tre sittplatser som bjuder på toppnoteringar i utrymmesronden. Men det bästa av allt är att grundpriset är 139 500 kronor, vilket är en tusenlapp mindre än för gamlingen!

I valet och kvalet
Det är lätt att bli förälskad i Astra, men betydligt svårare att välja utförande och motor.
Först finns en kvartett av grundversioner vid namn Essentia, Enjoy, Cosmo och Sport. Sedan mildras inte beslutsångesten tack vare åtta utrustningspaket och ett brett utbud av bensinare (90/105/125/170/200 hk) samt dieslar (80/100/150 hk).
Vi har dock provkört den sexväxlade turbomaskinen på 170 hästar, vars kraftpotential kommer mjukt och sansat. Toppfarten aŽla 217 nås på femman så "slutklämmen" är alltså en ren och skär cruisingväxel.
Hostar du upp tiotusen extra så kan familjebilen dessutom förses med IDS. Ja, här är ännu en förkortning att nöta in och som gör Astra till en kurvkramare av rang. Med hjälp av en knapptryckning förändras nämligen dämparna, styrresponsen och gaspedalens utväxling.
Ja, det här är ett tydligt exempel på att tyskarna gör allt för att tvätta bort sin "gubbstämpel". Visst har dom lyckats, nya Astra upplevs nämligen på samma sätt som vissa läkemedel - det är lätt att bli beroende när man väl har provat...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!