Bjuder på last och lust

Varför nya Opel Astra Sports Tourer provkörs i Istanbul kanske inte är det lättaste att förstå. Men tidigare hette den gamla anrika handelsstaden Konstantinopel och lägg speciellt märke till de fyra sista bokstäverna. Tja, i bilvärlden kan man dra hur långa paralleller som helst - men visst låter det bra på presskonferensen. Lika utomordentligt talas det om familjebilen där tyskarna jobbat med att försöka kombinera "last med lust". Frågan är om dom har lyckats?

Foto:

Opel2011-02-05 05:05


Opel Astra klingar inte speciellt sportigt, eller vad säger ni? Men säger vi Opel Astra Sports Tourer låter det genast mer lockande och spännande. Just nu är det premiär för den eleganta kombin som har ett pristillägg på måttliga åtta tusen kronor jämfört med kombikupén och grundpriset startar därmed på 175 900. "Helt suveränt" tycker säkert många svenskar då vi är kombilandet över alla andra. Ungefär varannan bil som säljs har nämligen begåvats med "ryggsäck".

Riktig "lastbil"
Den yttre designen är kraftfull och faktiskt riktigt elegant - lådformen som många kombibilar får på köpet har designerna lyckats trolla bort vilket är ett bra betyg. Takrelingarna som går från vindrutan och försvinner in i bakvingen ger designen en fin inramning. Namnet till trots är detta en kombi som mäter 470 centimeter från nos till stjärt, så det är lika bra att vi börjar bakifrån och spanar in bagageutrymmet. Bakluckan glider upp och vi möts av ett generöst bagageutrymme som med baksätet i normalläge tar femhundra liter, men fäller man sätena så ryms hela 1 550. Annars känner vi igen merparten av inredning och instrument från "vanliga" Astra. Därför är också komforten förträfflig, även om stoppningen i stolarna är lite väl hård. Men smaken är ju som baken! Föraren blickar ut över en läcker arbetsplats som går i mörkgrått och silver. Instrumenteringen är lättläst och på mittkonsolen förgylls tillvaron tack vare en förstklassig ljudanläggning med navigationssystem (tillval för 14 900:-).

Tystast i klassen
Låt oss nu fördjupa oss lite mer tekniskt och vi börjar med vad som erbjuds under huven. Är du intresserad av bensinare så finns motorer på 100, 115, 140 respektive 180 hästkrafter. Vi har testat den näst största turbofyran som spurtar till hundra på 10,5 sekunder, toppar 200 och dricker 0,61 liter milen. Faller diesel dig mer i smaken så är det bara att välja mellan en miljöspis på 125 hästar eller en rappare maskin på 160. Opel Astra Sports Tourer har exemplariska köregenskaper och både fjädring samt stötdämpare har blivit anpassade med tanke på lastvikten á la 578 kilo.
Om vi kryper under bilen så hittar vi en traditionell McPherson-fjädring fram, men bak finns något unikt. Det är en halvstel axel som kombinerats med en "wattlänk" som ger stabil väghållning men filtrerar även bort femtio procent av vägljudet. Därmed är nya Opel Astra Sports Tourer den tystaste stjärnan i klassen. Astra betyder nämligen stjärna på latin!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!