"Beskedet kom som en blixt från klar himmel". Meningen kommer från Tysklands förbundskansler Angela Merkel och beskriver Opel-affären som hon jobbat med under ett halvår när plötsligt General Motors gjorde en oväntad handbromsvändning. Nya Astra är säkert en av anledningarna.
Skräms inte
Det är ingen hemlighet att dagens testbil är mycket viktig och när ledningen för General Motors fick provköra den så var alla djupt imponerade. "Med nya Astra och dundersuccén Insignia så kan vi ju inte misslyckas" gick tongångarna från andra sidan Atlanten. Frågan är bara om blixten kan slå ner på samma ställe två gånger med tanke på logotypen i grillen? Tja, det tycks vara möjligt och helt klart är att tyskarna har sitt starkaste modellprogram på många år. Om vi börjar med formgivningen så får den absolut godkänt, speciellt om man tittar snett bakifrån. Opel har visserligen gått försiktigt fram eftersom man inte vågar riskera att skrämma bort några kunder. Inredningen är nästan som en kopia, om än lite mindre, av eleganta Insignia. Komforten är på topp eftersom bilen växt med sjutton centimeter men sätena är typiskt tyska: lite hårda såväl fram som bak. Om du behöver lasta mycket så kan man fälla ryggstöden och bagget sväljer då 795 liter mot normala 370.
Stjärnan i klassen
Låt oss nu fördjupa oss lite mer tekniskt och vi börjar med vad som erbjuds under huven. Motorerna, som först landar hos bilhandlarna i januari, är två bensinfyror på 115 respektive 180 hästkrafter. Vi har testat den förstnämnda som spurtar till hundra på 11,7 sekunder, toppar 188 och dricker 0,63 liter milen. Riktigt hyfsade siffror men för dig som uppskattar sportigare köregenskaper så rekommenderar vi den större turbomaskinen som kapar 0-100 tiden med 3,2 sekunder och ökar toppfarten med 33 km/h. Kort efter lanseringen kommer även bensinfyror på 100 respektive 140 hästkrafter samt en diesel på 110.
Till våren introduceras även en ecoFLEX på 95 hästar som dricker blott 0,42 liter diesel milen och släpper ut låga 109 gram koldioxid. Om vi kryper under bilen så hittar vi en traditionell McPherson-fjädring fram men bak finns något unikt. Det är en halvstel axel som kombinerats med en "wattlänk" som ger bättre köregenskaper, men filtrerar även bort femtio procent av vägljudet. Därmed är nya Opel Astra den tystaste stjärnan i klassen. Astra betyder nämligen stjärna på latin!
Blixt från klar himmel
Opel lämnar snart sitt stormigaste år någonsin bakom sig. Först skulle det konkurshotade varumärket säljas, sedan läggas ner men slutligen hittades en spekulant. Affären såg ut att gå som på räls för köparen Magna tills i november då General Motors plötsligt gjorde sin beryktade u-sväng och vägrade sälja. Kanske var det nya Astra som ledde fram till beslutet? Opeln är nämligen själva ryggraden i tyskarnas modellutbud och bilen har aldrig varit i bättre form.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!