Blixtar och dunder

"Blixtar och dunder, magiska under". Den gamla schlagerdängan från bröderna i sina gyllene skor kan användas i en reklamfilm för nya Opel Insignia OPC. Den silverglänsande blixten i grillen slår ner med så våldsam kraft att resenärerna nästan tappar andan och dundret från turbosexans 325 hästkrafter är öronbedövande. Låt oss trycka plattan i mattan på Opels snabbaste produktionsbil genom tiderna och vi gör det på platsen den trivs allra bäst - tyska autobahn!

Foto:

Opel2009-09-18 07:01


Det finns en skylt på autobahn som är mer omdiskuterad än alla andra. Den är gråvit, oval, har fyra svarta diagonala linjer och betyder att du kan trycka gasen i botten utan att få "Verkehrspolizei" i hälarna. Det kan behövas - Opel Insigna OPC toppar nämligen 250 km/h, eller rättare sagt tillåter inte elektroniken mer annars skulle vi börja närma oss 300. Tänka sig att det här bilmärket för bara några år sedan hade den ironiska reklamslogan: "Skönheten kommer inifrån".

Fräck design
Låt oss först konstatera att så inte är fallet längre och i nya Opel Insignia OPC kommer skönheten såväl inifrån som utifrån. Designen är helt enkelt skitsnygg och har alla de sportiga attribut som en äkta familjeracer kräver: stora luftintag i fronten, kjolpaket runt om och två välskulpterade avgaspipor. Det är omöjligt att missa nittontumsfälgarna som är försedda med 40 millimeter tunna men hela 245 mm breda lågprofildäck och mellan ekrarna syns de rejäla bromsoken från Brembo. Tyskarna har naturligtvis även vässat interiören och mest markant är utan tvekan de främre sportstolarna från Recaro samt läderratten som rätats ut nertill. Annars känner vi igen instrumenteringen från vanliga Insignia - men det finns några skillnader. Hastighetsmätaren har exempelvis toppnoteringen 300 km/h och under färden sjunker soppamätaren ovanligt fort. Det är inte så svårt att lista ut vad det beror på.

Vilket klavertramp
Undrar du vad "OPC" betyder? Det rätta svaret är "Opel Performance Center" och innebär i praktiken att tyskarna tagit fram hela hästkavalleriet. Under huven arbetar en turbosexa på hela 325 hästkrafter som accelererar till hundra på exakt sex sekunder. Det är inte illa för en bil som väger 1 810 bastanta kilo! Teststräckan går söder om Frankfurt och mestadels i ytterfilen på autobahn. Det känns som om bilen suger sig fast mot vägbanan och det tack vare fyrhjulsdriften från svenska Haldex.
Tre körprogram erbjuds i grundpriset á la 418 900 kronor. "Komfort" är som namnet antyder det bekvämaste medan "Sport" bjussar på fastare stötdämpare. Det mest underhållande läget heter dock "OPC" och då optimeras hela bilen för Nürburgring. Styrningen blir direktare, gaspedalen reagerar kvickare och för att poängtera att bilen är inställd på det grymmaste läget så skiftar instrumentbelysningen till blodrött. Motorsången är helt fantastisk och här lär många förare göra ett "klavertramp" - det vill säga trampa till på gasen för att locka fram de nästan himmelska tonerna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!