Corsa höjer tempen

Allt handlar om image och det har tyskarna förstått. När nya Opel Corsa hade världspremiär i London så uppträdde superstjärnan Sean Paul och bilen flögs in med helikopter. Vagnen är dessutom officiellt transportmedel vid årets hetaste popgala MTV Europe Music Awards. Det handlar om att locka ungdomliga köpare till en modell som förknippas med gubbar i stetsonhatt. Nu ska det bli ändring på det och frågan är om nya Opel Corsa rockar fett?

Foto:

Opel2006-09-28 07:21

Corsa betyder tävling på italienska och inget kan väl vara ett felaktigare namn på den storsäljande småbilen. Vår testvagn är visserligen röd som en tävlingsbil från Ferrari, men det är också den enda likheten. Opel Corsa har sålts i nästan tio miljoner exemplar sedan introduktionen år 1982 och den senaste generationen är lite av en ödesbil för tyskarna. Den måste helt enkelt hamna lika högt upp på Europas topplistor som Sean Paul.

Trampar i nya spår
Opel vill skaka om kunderna lite och visa sig sportigare och vitalare. Corsas formgivning är tuffare utan att för den skull stöta sig alltför mycket med de gamla trogna köparna. Småbilen har hur som helst genomgått den mest radikala förändringen i hela sin karriär, vilket bara är på gott. Men det finns en detalj som man faktiskt klarar sig utan och det är sportfjädringen. Ja, Corsa erbjuds med såväl normalt chassi som sportchassi och det senare är i stötigaste laget. Utrustningsfloran innehåller massor av spännande prylar och man kan inte beskylla tyskarna för att vara ute och cykla. Opel Corsa kan nämligen förses med en smart cykelhållare som helt enkelt dras ut från den bakre stötfångaren.

Höjer temperaturen
Men på våra breddgrader kanske vi har mer nytta för en specialratt med inbyggd värme. Opel Corsa är riktigt skön att färdas i tack vare fina justeringsmöjligheter av förarstolen. Baksätet är normalstort för storleksklassen och vi kan inte låta bli att imponeras över åkkomforten även i tredörrarsversionen. Med tre dörrar blir bilen faktiskt betydligt tuffare än med fem, ändå är prisskillnaden 4 300 kronor. I den mystiska världen under motorhuven erbjuds flera motorer varav inroparen på 1,2-liter och åttio hästkrafter kan bli din för 117 900 kronor. Maskinen funkar men är ingen supersprinter och det kan vara värt att lägga till 7 900 spänn och få den tio hästar starkare 1,4-litersmotorn. Toppmaskinen är utan tvekan dieselalternativet på nittio hästar - den är dessutom rekordsnål och ska klara sig med blott 0,46 liter milen. När vi frågade Sean Paul vad han tycker om den nya småbilen fick vi svaret "yeah man, itŽs got the right temperature". Nu återstår bara frågan om ungdomarna tycker detsamma? Jamaicanen har ju trots allt tjänat storkosing för att säga det!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!