En rullande "succé"

Visste du att ordet Zafira betyder "succé" på arabiska? Du ser förvånad ut! Några som läst sina arabiska glosor var ledningen för Opel. I slutet av nittiotalet lanserades den rullande succén, men det ingen kunde förutse var om familjebilen skulle leva upp till sitt namn. Nu vet vi svaret: Opeln blev en kassako som älskades av stora familjer med liten budget och nu ska bedriften göras om med nya Zafira Tourer. Vi har tagit reda på om tyskarna lyckats.

Foto:

Opel2012-04-04 04:05


Opel Zafira blev flexbilarnas mästare då den presenterades 1999. Den var stor och rymlig med plats för sju åkande. Med färre passagerare kunde man enkelt fälla ner den tredje sätesraden i golvet och vips hade man ett stort bagage. Barnfamiljerna jublade och 2,2 miljoner exemplar har rullat ut ur fabriken. Nu har utvecklingsavdelningen i Rüsselsheim filat ytterligare på finesserna och det arabiska namnet har kompletterats med "Tourer".

"Lounge" på hjul
Utseendet har blivit betydligt tuffare och fronten påminner om elbilen Opel Ampera. Vi bjuds på en välskulpterad kaross som avslutas med ett maffigt bakparti. Inredningen är ljus och luftig - mycket tack vare den högt uppdragna vindrutan som övergår i ett stort glastak. Flexibilitet är vad man mest förknippar den tidigare generationen med och nu har teknikerna även tänkt till vad gäller den andra sätesraden. I Zafira Tourer har det blivit tre separata säten som kan fällas platt ner i golvet och stuvas om var och en för sig. Genom att fälla och snurra mittsätet så förvandlas exempelvis ryggstödet till ett bekvämt armstöd. Loungesätena á 2 900 kronor kan dessutom justeras 28 centimeter i längsled, men i det bakersta läget måste tredjeklassen slopas - alltså de två uppfällbara stolarna längst bak. Det blir för trångt om saligheten och att det snarare är nödplatser är inget att hymla om. Resenärerna i framsätena går det absolut ingen nöd på och instrumenteringen känns fräsch.

Lyckad uppföljare
Just nu lanseras Opel Zafira Tourer med fyrcylindriga motoralternativ med start/stopp-system. Det är bara att välja och vraka mellan en bensinare på 140 hästar (226 900:-) samt turbodieslar på 130 (245 900:-) respektive 165 hästkrafter (262 900:-). Vi provkör den sistnämnda maskinen på krokiga och knixiga vägar i trakterna kring tyska München.
Men vi taxar naturligtvis även ut på autobahn där vi snabbt går igenom de sex växlarna samtidigt som hundrastrecket försvinner av bara farten eftersom toppen nås vid 208 km/h. Ändå känns det höga tempot bekvämt både för oss samt turbodieseln som arbetar under huven. Tyskarna erbjuder även en gasversion på 150 hästar (255 900:-) och inom kort släpps en busigare bensinmotor som har OPC-emblem på bakluckan. Frågan är om barnfamiljerna kommer att fortsätta jubla åt nya Zafira Tourer? Självklart - namnet må vara tretton år gammalt men designen och finesserna gör bilen ung på nytt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!