"Laddat" för succé

439 900 är mycket pengar och exakt på kronan vad nya elbilen Opel Ampera kostar. Då har man samtidigt köpt sig ett lite renare samvete mot moder jord. Men hur rent är det och hur slår köpet mot plånboken? Låt oss trycka på startknappen - med en viskning vaknar elmotorerna men ändå behöver vi inte oroa oss för batteritorsk. Hur det är möjligt ska vi avslöja i vår provkörning i takterna runt holländska Haag.

Foto:

Opel2011-10-12 04:05


Opel Ampera har likt hybriderna en förbränningsmotor, elmotorer och ett stort batteripack, men är ändå ingen hybrid. Skillnaden är att här kan batterierna laddas genom ett vanligt eluttag på fyra timmar. Men den stora nyheten är att bensinfyran aldrig driver bilen utan matar bara elmotorerna med energi - vid batteritorsk! Det är världens smartaste försäkring mot "strömavbrott" och vips blir räckvidden över femtio mil.

Batterierna kostar
Opel Amperas design sticker verkligen ut - alla tycks uppmärksamma elbilen. Inredningen verkar hämtad från någon konceptbil och fyra resenärer färdas behagligt eftersom det inte finns någon mittplats i baksätet. Bilen är nämligen tung vilket gör att maxlasten är satt till ynka 268 kilo, vilket i sin tur är lika med vikten hos fyra personer. Instrumenteringen är ny med förfärligt massa knappar och en färgglad bildskärm bakom ratten. Dessutom finns en större pekskärm på mittkonsolen som visar all information om bilens olika system, kraftflöden, hur mycket kräm det är kvar i batterierna och hur mycket soppa det finns i tanken. I kardantunneln och under baksätet ligger det 288 litiumjonceller som kan lagra hela 16 kilowattimmar men bara 10 utnyttjas. Det har sin förklaring i att då man inte använder sig av hela kapaciteten så slits inte batterierna á la 100.000 kronor så hårt utan gör istället att det kan hålla minst de utlovade åtta åren.

Rejält i stöten
Under huven arbetar två elmotorer som tillsammans levererar 150 hästkrafter och ett vrid som redan från start är 370 newtonmeter hela vägen upp tills toppfarten nås vid 161. Noll till hundra avverkas på nio sekunder blankt och det är verkligen beundransvärt - men då sparar man inte på strömmen. Dessutom är det precis knäpptyst i kupén och det enda som hörs är däckens ljud mot asfalten. Att sitta bakom ratten är som att köra vilken bil som helst förutom att du kan färdas sex till åtta mil på ren el. När batterierna har gjort sitt så startar bensinmaskinen på 86 hästar automatiskt med ett diskret surr, men den förser enbart elmotorerna med ström.
Planerar man körningen rätt och har fulladdade batterier så ska soppaförbrukningen stanna på 0,16 liter milen medan koldioxidutsläppet är 40 gram. Kan då affären löna sig? Jovisst, en körsträcka på 1 500 mil kostar ca 4 000 kronor i elkostnad. Motsvarande körsträcka med den svenska medelbilen som dricker 0,78 liter milen går på runt 16 000, vilket är exakt tre gånger så mycket. Å andra sidan är Opel Ampera betydligt dyrare jämfört med en "vanlig" bil, men så bjuder tysken på betydligt mera "spänning" i tillvaron!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!