Med lust och fägring stor

"Med lust och fägring stor" är temat för Sveriges populäraste festival. Uttrycket kan även sammanfatta nya Opel Astra TwinTop - det är nämligen en cabriolet som bjuder på upplevelser för alla sinnen. Med plåttaket uppfällt är kupén lika lugn som gågatan i Hultsfred under sena festivalnätter. Fast som cabriolet blåser det upp till storm - ungefär som när tjugofemtusen människor släpper loss vid Hawaiiscenen!

Foto:

Opel2006-06-13 07:31

Finns det något bättre än att glida runt i en alldeles egen cabriolet i den ljumma svenska sommaren? Tänk dig själv: vägen är fin, asfalterad och krokig. Den slingrar sig förbi sjöar, skogar och hagar, uppför kullar och ner i dalar. Mot ansiktet slår sommarvinden och ur högtalarna strömmar Lou Reeds "walk on the wild side".

Underbart är kort
Vädret är underbart och sjön Hulingen har aldrig varit så skimrande. Klart man ska dumpa plåttaket i bagaget och det görs enkelt med en knapptryckning. Vips sätts takdelarna i rörelse och allt görs snabbt med en imponerande koreografi. Dessutom kan man genomföra förvandlingsnumret medan chaffisen krypkör - hos konkurrenterna tvingas man oftast stå stilla vilket skapar problem när det börjar duggregna i exempelvis bilkön. Däremot är bagagefrågan en svår nöt att knäcka eftersom plåttaket fortfarande roffar åt sig halva utrymmet när det paketeras i skuffen.
Men det glöms snabbt när man satt sig tillrätta bakom ratten: Opel Astra TwinTop har nämligen en snygg inredning och den bruna läderklädseln i testbilen ger en exklusiv look. Om inredningen tål regn? Ja, har du någonsin sett en kossa med paraply?

Bra vid hemlängtan
Dörrarna till cabvärlden öppnar stort och brett, däremot vrider framsätespassagerna nästan armen ur led när man ska sträcka sig efter säkerhetsbältet.
Man sitter dock utmärkt i sportstolarna och instrumenteringen känns igen från vanliga Opel Astra. Baksätet bjuder däremot inte på någon aha-upplevelse för fullvuxna, men lämpar sig utmärkt för småttingar. Givetvis erbjuds alla nödvändiga krockkuddar och om olyckan är framme så lär resenärerna i baksätet få byta underkläder. För med en öronbedövande smäll skjuts två rejäla störtbågar upp och dessa är monterade precis bakom huvudena, vid de bakre nackstöden.
Under huven erbjuds tre fyrcylindriga underhållare på 170, 140 respektive 105 hästar.
Vi har provkört den förstnämnda turbosnurran och gasresponsen räcker med råge: den traditionella färden till hundra rullar på 9,5 sekunder och toppfarten är 224.
Man tar sig alltså hem snabbt om man tröttnar på ljudet, mår pyton av dammet, ätit sig mätt på Smålandsrullar och fått nog av bajamajorna i Hultsfred!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!