Oj, vilken snåljåp

Det var 2008 som Opel Insignia såg dagens ljus. Modellen slog ner som en blixt från klar himmel och kammade året efter hem titeln som "Årets Bil". Med 600 000 sålda bilar på fem år så kallar tyskarna Insignia för en jättesuccé men vissa kunder är inte helt benägna att hålla med då första generationen haft en del problem. Men nu är det dags för en facelift och frågan är om det nya formspråket får kunderna att falla pladask?

Foto:

Opel2014-03-26 07:32


Succé eller inte - tyskarna har i alla fall lyckats börja tvätta bort den gubbstämpel som tidigare präglat varumärket och med den senaste tekniken hoppas man nu kunna locka unga trendiga köpare. Att man dessutom lyckats pressa såväl förbrukning som koldioxidutsläpp till en nivå som gör att den kvalar in som miljöbil är knappast fy skam.

Insidan räknasDet sägs som bekant att det är insidan som räknas och detta har tyskarna tagit fasta på. De yttre förändringarna är relativt små, vi hittar bland annat en bredare grill och nya strålkastare med LED-belysning samt nya bakljus, men det är i stort sett allt. Insidan har däremot fått sig en rejäl uppfräschning med nya instrument framför ratten och på mittkonsolen trånar en 8-tums pekskärm. Med den kan man styra allt från radio, navigation till smartphone-uppkoppling eller om man hellre önskar via röstkommando.
Dessutom finns även elektronisk parkeringsbroms och "start-i-backe-hjälp" som förhindrar att bilen rullar bakåt då man stannar i en uppförsbacke. Går vi vidare och kikar på bagageutrymmet så sväljer kombin 540 liter eller 1 530 som mest om man väljer att fälla det 60/40-delade baksätet.

Finfin förbrukningOpel Insignias motorutbud spänner från 140 till 325 hästkrafter och grundpriset startar från 237 900. Vi har valt att provköra den nya supereffektiva turbodieseln på 140 hästar som drar låga 0,37 liter milen och är klassad som miljöbil då utsläppen håller sig på ynka 99 gram koldioxid per kilometer. Sexväxlat manuellt är standard i alla versioner eller en ny sexväxlad automat för 12 000 kronor extra.
Opel Insignia Sports Tourer erbjuds numera även med fyrhjulsdrift och från att redan tidigare ha haft stabila köregenskaper så har Insignia nu också fått en stor portion körglädje. Det är mycket tack vare att chassit uppdaterats, vilket har resulterat i mindre ljud och vibrationer och bättre åkkomfort. Lägger man till 6 900 kronor så finns chassisystemet FlexRide som tillåter föraren att välja sättning mellan Normal, Sport eller Tour. Då ändras också instrumentbelysningen från vitt till rött för att markera för föraren att det är sport som gäller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!