Opel antar utmaningen

Akropolisklippan höjer sig majestätiskt över den grekiska huvudstaden, ändå är det inte länge sedan templens framtid såg riktigt dyster ut. Ja, man skulle faktiskt kunna likna Atens största turistattraktion med biltillverkaren Opel. Båda har riskerat att förfalla, men har under de senaste årens lopp putsats upp och fräschats till grundligt. Nu är det dags för en helt ny stadsjeep att göra entré och frågan är om den "antar" utmaningen i terrängen?

Foto:

Opel2006-11-09 08:18

De grekiska gudatemplen har alltid varit utsatta för plundrare, men rekordet plockas ändå hem av lord Elgin. Han var brittisk ambassadör och tog i början av 1800-talet en stor samling marmorskulpturer för att använda tillsammans med kopior av templen hos British Museum. Ja, i bilbranschen är tillvägagångssättet nästan detsamma: Opel Antara är nämligen i grund och botten en förfinad Chevrolet Captiva som i sin tur är en skicklig kopia av Daewoo Windstorm. Hängde du med?

Svensk inblandad
Inget är längre som förr i bilvärlden! Vänsterprassel förekommer dagligen och många biltillverkare har gemensamma småttingar. Dagens testvagn är ett lysande exempel på detta, ändå känns det som en tvättäkta Opel. Interiören präglas exempelvis av tyskarnas funktionalism trots att bilen byggs av koreaner: det är snyggt och prydligt utan obehagliga överraskningar. De bekväma framstolarna gör att man sitter högt och man har en utmärkt framåtsikt. Baksätet har plats för tre, men kan inte skjutas eller vinklas som hos många konkurrenter. Låt oss titta på utseendet som faktiskt en svensk är ansvarig för. "Vi ville göra en sportigare bil som känns lagom äventyrlig" berättar Fredrik Backman. För den obligatoriska offroad-känslan sörjer hasplåtar såväl fram som bak, men tyvärr är de häftiga sidogälarna lika falska som souvenirförsäljarnas Rolex-klockor.

Hoppar och studsar
Standardmaskinen är en bensinfyra på 2,4 liter som imponerar. Effekten är inte hårresande med sina 140 hästar men dragförmågan är strålande. Söker du lite mer krut under huven så erbjuds även en vinkelsexa på 227 hästkrafter i kombination med en femstegad automatlåda. Om det finns något dieselalternativ? Jajamänsan, oljebrännarna är på 127 respektive 150 hästar och båda har naturligtvis partikelfilter.
Vi provar terrängegenskaperna strax utanför Aten och testbilen sköter sig bra även här. Det hoppar och studsar i potthålen men ingenting skramlar. Fyrhjulsdriften sker med ett automatiskt inkopplingsbart system och bakhjulen börjar driva när framsulorna tappar greppet. Om däremot föraren tappar greppet så finns antispinnsystem, sex krockkuddar och en "descent control". Det innebär att bilen klättrar ner sakta men säkert i utförsbackar - helt automatiskt. Ja, finessen är värd sin vikt i grekiska guldmynt om du får för dig att köra utför Akropolisklippan!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!