Opel för stora laster

Opel har fått en ny ägare och det blir kanadensiska Magna som tar över rodret efter General Motors. Den tyska regeringen går in med drygt sextio miljarder i lånegarantier och den största "säkerheten" är dagens testbil: Opel Insignia. Då menar vi inte att vagnen kammat hem rubb och stubb i EuroNCAP:s krocktester, utan att braksuccén fått stålarna att börja rulla in på företagets barskrapade bankkonto igen. Nu lanseras även en snygg och sportig kombi!

Foto:

Opel2009-06-11 06:46


Opel Insignia är varumärkets stora försök att närma sig de tyska prestigemärkena Audi, BMW och Mercedes. Förra året introducerades familjebilen som fyradörrars sedan och femdörrars kombikupé. Nu har turen kommit till kombin eller rättare sagt "Sports Tourer". Bilen är i det närmaste fem meter lång och lastutrymmet imponerar. Trots detta har tyskarna lyckats få till linjerna riktigt snyggt.

Formen i fokus
Sportig, futuristisk och premium är inte uttryck som präglat Opel hittills i historien. Insignia försöker nu ta igen förlorat territorium och bilen med den nydesignade blixten i grillen har slagit igenom med dunder och brak. Nu är det dags för "Sports Tourer" att göra entré och livsstilskombin förväntas bli storsäljaren på flera marknader. Jämfört med "vanliga" Insignia så har kombin växt med åtta centimeter på längden och två på höjden, annars är det mesta sig likt. Interiören har samma raffinerade formspråk med svepande linjer och ombonad atmosfär. Det erbjuds inga större sensationer men kvalitén känns bra och materialvalen har hög finish. Framstolarna är bekväma, men det blir något trångt benutrymme i baksätet om två resliga svenskar sitter fram.

Stor i baken
Bagageluckan är något av det mest gigantiska som skådats på en kombi. Den omsluter hela baken och kan jämföras med ett ryskt Antonov-flygplan: lastöppningen är enorm! Bakljusen är dessutom monterade i luckan så när denna är öppen vid transporter så finns extra bakljus monterade på insidan av bagaget. Smart! Elmanövrering med anpassningsmöjlighet till det individuella garagetakets höjd finns som tillval, men borde faktiskt vara standard med tanke på den tunga luckan. Lastvolymen är 540 liter och fälls ryggstöden så ökas det till 1 530. Under huven erbjuds sju olika motorer och om vi börjar med bensinarna så är dessa på 140, 180, 220 eller 260 hästkrafter.
Det sistnämnda krutpaketet är den enda vinkelsexan med fyrhjulsdrift och en massa lull-lull. Men prislappen blir därefter: 342 800 kronor jämfört med grundbilens 227 900. Är du på dieseljakt så erbjuds snåljåpar på 130 respektive 160 hästkrafter och snart lanseras även en dubbelturbo på 190. Opel Insignia Sports Tourer är alltså skräddarsydd för att göra succé. Det kanske inte är så konstigt när Adam Opel började sin karriär med att tillverka symaskiner!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!