Opel slår en "sjua"

Resandet med kollektivtrafiken bara minskar - ändå väljer fler än någonsin "bussen". Det finns nämligen många anledningar: hållplatsen är alldeles utanför husknuten och du slipper alla förseningar. Ja, familjebussarna har kommit för att stanna (eller rättare sagt rulla) och den senaste nykomlingen heter Opel Zafira II. Det är en praktisk familjebuss och formen står för det mesta nytänkandet. Tyskarna har nämligen slagit sina kloka huvuden ihop och ännu en gång slått en "sjua" - i antalet resenärer!

Foto:

Opel2005-08-19 07:06

Det finns ingen anledning att ändra för mycket på ett vinnande koncept, så tycks Opel ha resonerat när man nu presenterar den andra generationens Zafira. Ett jättelikt glastak och en ny direktinsprutad motor tillhör de stora nyheterna, men i övrigt känner vi igen det mesta i den rullande succén Och populariteten lär fortsätta med tanke på att grundpriset sänkts med ett par tusenlappar och börjar från 162 000 kronor.

Himmelsk upplevelse
Familjebussar får lätt ett lådaktigt utseende och gamla (stilbildande) Zafira var inget undantag när den lanserades för sex år sedan. Men under årens lopp har mycket hänt på designkontoren och den nya generationen är betydligt fräckare. Men vill du piffa upp anrättningen ytterligare så är det bara att hosta upp tiotusen kronor och få ett gigantiskt panoramatak av glas. Det innebär flera fördelar, men främst att småttingarna kan underhålla sig med att räkna blåmesar under färden.
Instrumentlayouten är snygg och handbromsspakens design tycks ha inspirerats av StarWars. Vidare har temperaturmätaren för motorn rationaliserats bort, för att sörjas av ingen. Mycket möda har lagts ner på att göra familjebussen så rymlig och flexibel som möjligt. Den mellersta tresitssoffan är exempelvis skjutbar i längsled och de bakersta stolarna försvinner förtjänstfullt ner i golvet när man så önskar. Opel Zafira II är dessutom en riktig "fackpamp" med tanke på de 30 lönnfacken i kupén.
Den största motornyheten är en trevlig 2.2-liters direktinsprutad bensinmotor på 150 hästar, men tre andra bensinare erbjuds också samt två dieslar.

Fimpa askkoppen
Körmässigt överraskar familjebussen och faktum är att vi kommer på oss själva med att ha riktigt roligt bakom ratten, vilket inte är helt självklart med en sjusitsare. Komforten var inte gamlingens starka sida men det har teknikerna tagit itu med. Problemet är att få god fjädringskomfort utan att den höga bilen kränger vid stark kurvtagning och lösningen heter: kontinuerlig stötdämparkontroll. Det innebär i klartext att stötdämparna ställer om sig efter behov och tekniken fungerar utmärkt. Som alltid är tillvalslistan lång och "trailerpaketet" aŽla 9 900 kronor är en god investering för dig som ofta "släpar" dig fram. Då ingår automatisk nivåreglering liksom "start i backe assistans" och en dragkrok förstås. Om man ska blossa i bilen får man punga ut med tvåhundra för en askkopp och cigarettändare. Men det lär de flesta kunderna fimpa!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!