Se inte till det yttre

Corsa betyder tävling på italienska och inget kan väl vara ett mer felaktigt namn på den storsäljande småbilen. Vår testvagn är visserligen gul som en sportbil från Porsche, men det är också den enda likheten.

Foto:

Opel2010-04-22 07:31


Opel Corsa har sålts i elva miljoner exemplar sedan introduktionen år 1982 och nu är det dags för en uppdaterad version som ser exakt ut som den gamla. Men stirra dig inte blind på det yttre - det är under huven saker och ting har hänt.
För bara tre år sedan genomgick den populära småbilen den mest radikala förändringen i hela sin tjugoåttaåriga karriär så det kanske inte är så konstigt att tyskarna gett designavdelningen ledigt. Detsamma gäller interiören som är identisk med "gamlingen" - den här gången måste man verkligen köra bilen för att upptäcka skillnaderna.

Sällsynt på macken
Opel Corsa är riktigt skön att färdas i tack vare fina justeringsmöjligheter av förarstolen. Baksätet är normalstort för klassen och vi kan inte låta bli att imponeras över åkkomforten. Med tre dörrar blir bilen faktiskt betydligt tuffare än med fem, ändå är prisskillnaden femtusen kronor. Grundmotorerna består av fyra nyutvecklade maskiner varav inroparen på 1,2-liter och 85 hästkrafter kan bli din för 129 900 kronor. En handjagad manuell låda är standard, men väljer du till automaten så blir bilen miljöklassad i ett nafs med sina 119 gram i koldioxidutsläpp.Maskinen funkar men är ingen supersprinter och det kan vara värt att lägga till 8 000 spänn och få den femton hästar starkare 1,4:an. Jämfört med de tidigare maskinerna har bensinarna högre effekt och bättre vrid, men drar betydligt mindre soppa vilket resulterar i minskade koldioxidutsläpp. Vill du hellre köra diesel så finns två miljöalternativ på 75 respektive 95 hästkrafter. Den sistnämnda dricker blott 0,37 liter milen och man tar sig 122 mil på en tank!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!