Snabb som blixten

Opel har inte varit kända för att tillverka rivjärn som är snabba som blixten - trots det faktum att tyskarnas varumärke är just en horisontell blixt. Därför lanserades OPC som betyder "Opel Performance Center" och vips fick blixten i grillen sällskap av muller under huven. Nu utfärdar tillverkaren åskvarning ännu en gång. Nya Opel Corsa OPC är här och vi har provkört blådåren.

Opel2015-08-15 04:05


Summer white, Magma red, Shiny rock och Carbon flash får ursäkta. Det är nämligen Grasshooper green och Azure blue som är färgerna som sticker ut mest på nya Opel Corsa OPC. Metallickulörerna kostar dock 5 900 kronor extra och innebär att grundpriset åker upp till 254 800 kronor. Mycket pengar för en liten busbil, eller?

Magiska bokstäverDesignen på vår testbil är kaxig och snudd på uppkäftig. Tja, det är omöjligt att ta miste på OPC-behandlingen eftersom utseendet lyfts med hjälp av spoilrar, stora luftintag och dubbla avgaspipor. Låt oss hoppa in och sätta oss bakom sportratten - som naturligtvis rätats ut nedtill samtidigt som de magiska bokstäverna OPC graverats på växelspaken. Framstolarna är rejält skålade godsaker från Recaro och i baksätet sitter man ärligt talat helst inte alls, men med lite god vilja får två plats. Inredningen är i stort sett densamma som på vanliga Corsa, men det finns skillnader även här. Instrumenteringen har fått en elegant kromad sarg, fotpedalerna är borrade och varvräknarens rödmarkering börjar från 6 500 varv/minut och sträcker sig hela vägen upp till 8 000. Det för oss osökt in på vad som gömmer sig under huven.

Gillar hårda tagI maskinrummet arbetar en bensindriven turbofyra på 1,6 liter och 207 hästkrafter som försetts med en overboost-funktion. Därmed får motorn extra skjuts under några intensiva sekunder och hundrastrecket nås på 6,8 sekunder samtidigt som småttingen toppar hela 230 km/h. Opel har helt enkelt skapat en busbil med stenhård fjädring och lika hårda köregenskaper. Förare på bushumör kan välja att helt koppla bort antispinnsystemet och för den som vill ha lite mer av allt så finns även "Performance Package" för 21 900 kronor. Det betyder kort och gott ett spänstigare chassi, mekanisk diffbroms, 18-tums lättmetallfälgar och sportbromsar från Brembo. Därmed är vi uppe i 276 700 kronor och då har vi inte lagt till tygmattorna för 900 spänn - men vad fasiken. Alla vet att det kostar om man vill ha en bil med "blixtrande" prestanda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!