Surfar på cabvågen

San Diego har sommarklimat året runt och här finns miltals av lockande sandstränder. Beach Boys dunderhits spelas överallt och även vi är här för att surfa - på cabvågen som sköljer över oss! Opel GT är faktiskt en av de bästa sportvagnar som kan köpas för överkomliga pengar idag. Formgivningen är kaxig, motorn turbomatad och drivningen sker på baksulorna. Att roadstern har vind i seglen bevisas av att orderboken redan är fullkletad. Nu drar vi mot solnedgången!

Foto:

Opel2007-02-28 07:58

Det är tidig morgon i San Diego. Ett lätt regn under nattkvisten har gjort gatorna blanka och solen börjar titta fram. Från Stilla Havet hörs vågornas mäktiga dån när de rytmiskt slår in mot sandstranden. Surfarna är redan vakna och från en högtalare i hotellet hörs den oundvikliga musiken: Beach Boys underbara "Surfer Girl" kan ingen glömma som upplevt sextiotalet. "I have watched you on the shore. Standing by the oceans roar. Do you love me, do you surfer girl. Surfer girl, surfer girl?".

Surfin USA
Det var just här i södra Kalifornien som livsstilen föddes som blev normbildande för en hel generation och i många avseenden lever kvar än idag. Platsen känns därmed helt rätt för att testa en anrik sportvagn som nya Opel GT. Vägen till framgång lyder: tvåsitsig cabriolet med turbofyra och allt till det finfina priset av 299 000 kronor! Suffletten fälls ner manuellt och upptar stora delar av bagaget. Det underlättar alltså med ett måttbeställt väskset om man ska åka öppet och långt. I uppfällt läge är tygtaket både tyst och tät, men vem vill åka med toppen uppe när solen jagar dig? Nej, ner med konkarongen och på med kepsen. Dunderhitten "Surfin USA" är det sista som hörs innan startnyckeln vrids runt och vi surfar iväg norrut längs Interstate 5. I en roadster används inte ljudanläggningen i onödan, där njuter man av motorljudet och fartvinden istället.

Good vibrations
Motorn är varje sportbils hjärta: i Opel GT bjussas vi på en fyra som presterar hela 264 hästar och klarar hundrasprinten på 5,7 sekunder. Maskinen uppvisar teknikgodis som direktinsprutning, variabla kamtider och en rejäl turboknuff. Växellådan är förvånansvärt nog bara femväxlad - visserligen behövs inte ett sjätte kugg, men många hade säkert gillat det. Toppfarten på 230 knyck nås exempelvis på fyran, vilket gör femman till en ren glidarväxel för att få ner soppatörsten. Chassit är otroligt lyckat och bjuder på finesser som dubbla tvärlänkar i aluminium. Bakhjulen fullkomligt biter sig fast i vägen och skickar iväg vagnen hypersnabbt genom kurvorna. Stolarna känns lite svampiga för en sportbil och rundslagningsskyddet kan diskuteras, men i övrigt stämmer precis allt. En märklig detalj är att den enda makeupspegeln har placerats i förarens solskydd. Hmm? Den ursprungliga Opel GT:n från sjuttiotalet kallades visserligen för "damfrisörskeracer" men ändå?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!