Tigra - en riktig tjejtjusare

Det sägs att tjejer gärna omger sig med fyra djur. En jaguar på gatan, en mink i garderoben, en tiger i sängen och en åsna som betalar. Men ärligt talat: välbetalda åsnor är sällsynta och klösmärken i ryggen är ingen höjdare. Minken är dessutom mer dyr än snygg och en jagga förknippas mer med businessmen än hippa tjejer. Är du ledsen att klyschan har slagits i spillror? Då kan vi rekommendera ett närbesläktat kattdjur - Opel Tigra! Bakom ratten på denna cabriolet uppfylls resten av sig självt?

Foto:

Opel2006-08-04 06:19

Biltillverkarnas marknadssnubbar är proffs på att hålla upp ett blött finger för att testa både vindriktning och styrka, men precis som SMHI:s väderprognoser så kan spådomen bli fullständigt galen. Förra gången det begav sig med Opel Tigra (1997) så gjordes processen kort och alla livsuppehållande åtgärder avbröts efter blott tre år - vilket blev en kostsam historia som tyskarna helst "tiger" om. Men den som skrattar bäst skrattar sist?

Tysk manikyr
Det är ingen tvekan, Opel Tigra är en succé och det tack vare tjejerna. Kalkylerna visar nämligen att mer än hälften av köparna är tjejer under fyrtio år. 25 procent av dessa är dessutom på jakt efter den rätte killen och 75 procent äger mer än en bil. Var det månne dessa siffror som fick tyskarna att slopa baksätet, för cabben är strikt reserverad för två.
Man sitter dock riktigt bra i skålade sportstolar och takfällningsmekanismen är enkel: dra bara åt handbromsen, släpp de två spärrarna i vindrutans överkant och tryck på knappen - vips bjussas åskådarna på en striptease under arton sekunder.
Fällningen sker med stil och finess, men varför i hela friden har bilen även en segdragen elektrisk öppning av själva bagageluckan? Det innebär att man måste trycka in en knapp på den bakre stötfångaren varje gång man ska öppna eller stänga skuffen, även när plåttaket är uppfällt. De manliga ingenjörerna hävdar själva att tjejer med välpolerade naglar tycker det är bra?

Förstör frillan
Den förra generationen av bilen kallades av elaka tungor för "damfrisörracer" och då var modellen inte ens cabriolet. Numera är det lätt att förstöra frillan, men faktum är att den häftiga störtbågen av aluminium tar bort en hel del luftvirvlar i kupén. När vi slänger ett förnärmat "tigeröga" på interiören så förstår man lätt vilken bil Opel Tigra baseras på - nämligen Corsa. Instrumenteringen är i stort sett identisk men har dekortrimmats med nya färger och tyger.
Under huven erbjuds två fyror på antingen 90 eller 125 hästar. Vi har provkört den sistnämnda maskinen och gasresponsen räcker med råge: den traditionella färden till hundra rullar på 9,4 sekunder och med plattan i mattan nås 204 km/h. Då återstår bara priset och det är hyggliga 163 900 kronor för vår knallröda testvagn. Har man sedan en åsna som betalar så blir det än bättre, eller vad säger ni tjejer?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!