Det låter så klart dramatiskt men det är bara på lek. En lek som över 5 000 personer deltagit i på mindre än ett år i Oskarshamn. För under 2017 slog Jailbreak Oskarshamn upp portarna och sedan dess har det varit full fart. De var först i länet med ett så kallat "escape room", en allt mer populär företeelse. I dag finns ett företag till i Kalmar och ungefär 50 aktörer finns totalt i landet.
Det berättar Marika Karlstad som tillsammans med sin bror Matts Bergsten och sin make Marcus Karlstad driver företaget i en källare i centrala Oskarshamn. Marika och Marcus provade på "Inlåst" i Växjö under 2017, sedan var de fast.
– Vi var helt lyriska efteråt, det gick väldigt bra för oss. Vi ringde brorsan på hemvägen och frågade om han ville vara med, vi behövde hans pengar till aktiekapitalet, skrattar Marika.
Nu är företaget Marikas heltidssysselsättning, Matts jobbar nästa heltid med det han med. Över 5 000 personer har blivit inlåsta sedan starten, alla har kommit ut kan vi avslöja. De kommer från hela landet, även från Västerviks kommun.
De är många möhippor, svensexor, familjer och företag som kommer för att bli inlåsta.
– Ett företag har faktiskt skickat hit alla sina arbetsgrupper. Det handlar om att samarbeta under smått pressade former och då blir rollerna ganska tydliga.
Matts skjuter till:
– Den självsäkra killen, han som börjar ta kommandot i rummet, tystnar ofta efter ett tag. Det är den tystlåtne som ofta finner lösningarna.
– Överhuvud taget borde nog fler lyssna på barnen och tjejerna när man gör det här, säger han med ett skratt.
Escape room-aktiviteter har varit på tapeten den senaste tiden. För bara någon månad sedan dog 15 personer i Polen, efter att en gasledning sprack och det började brinna. De var instängda och tog sig inte ur det låsta rummet. Men något sådan kommer inte hända här, säger Marika Karlstad.
– I rummet finns en nyckel så att man själv kan öppna dörren. Vi har flera brandsläckare och går igenom var nödutgångarna finns innan vi sätter igång. Vi övervakar allt hela tiden, det finns kameror och mikrofoner i alla rum.
För att lyckas i den här typen av företagande måste man nå ut, konstatera Marika.
– Ordet sprider sig från de som har varit här, den är den bästa reklamen.
Nu siktar de framåt. Tre olika rum ska bli fyra i den 160 kvadratmeter stora källarlokalen.
– Vi måste förnya oss i alla fall vartannat år för att vara aktuella, säger Marika.