När vi träffas vid ett vindskydd, ett stenkast från Österbysjön i Österbymo, har det gått några år sedan Hedvig Jordy, likt så många andra, gick in i väggen. Genom åren har hon jobbat med trä och möbler, bland annat som produktutvecklare, men i våras valde hon att helt byta riktning. Hon sa upp sig från sin tjänst som projektledare, fokuserade på det hon mår bra av och startade ett eget företag. Namnet blev, Pinnbröd och Linolja.
– Till sist kände jag att mitt gamla jobb tog för mycket av min energi, så en dag sa jag bara upp mig. Jag vet inte om det var så klokt egentligen, men ibland måste man bara våga att hoppa och göra saker som man mår bra av, tror på och brinner för, förklarar den 33-åriga företagaren och fortsätter:
– En annan anledning till att jag startade företaget är att jag vet hur mycket vi, i dagens samhälle, behöver komma ut i naturen och varva ner. Vi är liksom fast i ekorrhjulet, med jobb, barn och alla aktiviteter runt omkring. Man ska göra ditten och datten och allt ska vara perfekt. Vi har en otrolig press på oss att prestera. Det har blivit någon slags norm och ett sätt att leva, trots att vi egentligen inte orkar med det.
Under sommaren, främst i juni och augusti, har Hedvig Jordy passat på att testa sig fram. Hon har anordnat upplevelsedagar med olika teman, genomfört vandringar med familjer och tagit med grupper ut i skogen, på natten, utrustade med fotogenlampor. Målet är att förenkla steget från vardagen ut i naturen.
– Jag själv, som är småbarnsförälder, kan ibland känna att det är ett berg att bestiga innan man ens kommer ut. Vi behöver inse att naturen nära och lättillgänglig, och att det inte behöver vara ett så stort projekt hela tiden. Även när man gör det enkelt kan man få fantastiska naturupplevelser.
Är det självklart för alla att betala för naturupplevelser?
– Det är svår frågeställning, för naturen är ju gratis, men jag tror att man ibland behöver en fast tid som man har betalt för så att man verkligen kommer iväg, ungefär som det är för många när det kommer till träning, svarar Hedvig Jordy.
Nu, när hösten närmar sig, ska företagaren sätta sig ned och summera tiden som varit. Något hon vet redan nu är att hon vill utveckla konceptet mot företag med event och teambulding-dagar.
– Givetvis är företaget en stor chansning. Hittills har jag inte fått något större klirr i kassan, men jag har mått bra och det har varit det största målet för mig.