– Sedan vi drog igång efter sommarperioden har vi fått in allt fler affärer och beställningar vilket gör att jag måste öka på arbetstiden. Vi som äger företaget har varit övertygade om att vi tar oss igenom den här krisen och det här känns fantastiskt bra, konstaterar vd:n, tillika delägaren, Kenneth Dietz.
Coronakrisen har sedan starten slagit stenhårt mot bilindustrin världen över och därmed också det anrika Ydreföretaget. Därför har produktionen, ända sedan mars månad, endast varit igång under två dagar i veckan. Från och med den 1:e september hävs dock delar av korttidspermitteringen och personalstyrkan, på totalt 25 medarbetare, går från 40 till 80 procents arbetstid.
– Viruset finns fortfarande kvar där ute så självklart är krisen inte över. Däremot känns det som att vi i Sverige har anpassat oss till ett annat typ av leverne. Vi har insett att vi inte bara kan sitta stilla och vänta tills allt är över för då kollapsar landet, och det tycker jag börjar märkas inom bilindustrin, säger Dietz.
Har personal varslats under krisen?
– Nej, vi har lyckats hålla kvar vår personal mycket tack vare de stödprogram som regeringen skjutit till.
Vad tänker ni göra för att trenden ska hålla i sig?
– Precis som vanligt måste vi fortsätta att lyfta de fördelar som finns med att använda oss som leverantör. Sedan hoppas jag att det är en attitydfråga - att man har större chans att överleva om man är positiv och satsar även i besvärliga tider.