– Det här är helt och hållet en anpassning till den marknadssituation som råder. Vi har märkt att det är en svacka, speciellt vad det gäller registreringen av transportbilar, och då drabbar det oss ganska mycket. Säljs det inga chassibilar har vi inget att bygga våra skåp på, berättar vd:n Kenneth Dietz.
Med en omsättning på cirka 70 miljoner kronor och 35 anställda är Ydre Skåp ett av Ydres största företag. Nu varslas tolv medarbetare om uppsägning, framförallt inom produktionen, och detta beror enligt företagets vd framförallt på den problematik som råder bland biltillverkare i Europa.
– Biltillverkarna har helt enkelt inte fått fram motorer och bilar som är godkända enligt EU:s nya testmetod som ska mäta koldioxidutsläppen, och då blir det ett stopp för bilförsäljningen i Sverige. Försäljningen har hittills i år gått ner med 20 procent och det slår hårt mot hela bilbranschen. Jag tror att det är fler företag som kommer att behöva se över sina kostymer, förklarar Dietz.
Trots att Ydreföretaget presterade ett positivt resultat för 2018 ser framtiden alltså tuff ut.
– När vi ser att marknaden kanske halveras framöver så måste vi anpassa oss efter omständigheterna. Det här är inget vi önskar och det mest jobbigt är att det ligger utanför vår påverkan, säger vd:n och avslutar:
– Det som kommer att ske nu är att vi påbörjar förhandlingar tillsammans med de olika fackföreningarna, framförallt IF Metall. Vad resultatet blir av dem återstår att se.