– Fantastisk respons. Jag är så tacksam till alla som slöt upp, säger direktorn (motsvarande vd) Mikael Joumé.
Coronakrisen har slagit hårt mot de flesta, så även Hjärta till hjärta. På kort tid halverades försäljningen i organisationens butiker i Linköping, Motala, Mjölby och Kisa.
I ett känslosamt inlägg på Facebook beskrevs hur verksamheten blödde och att man bara var veckor från att gå under. Med budskapet #räddahjärtat uppmanades folk att skänka pengar.
Det blev succé. När kampanjen avslutades nyligen hade över 700 000 kronor samlats in.
– Det statliga räddningspaketet med permitteringar och hyresreduceringar har hjälpt, men kampanjen är det stora glädjeämnet. Den fick fantastisk spridning och många som normalt inte stödjer oss har klivit in och visat medmänsklighet.
Krisen är därmed över, åtminstone för stunden. Mikael Joumé är inställd på att det är fortsatt tuffa tider som väntar.
– Det här har gett oss andrum, men jag förutspår ett minskat givande framöver. Människors förmåga att regelbundet stå som bidragsgivare och faddrar blir ju mindre i och med permitteringar och förlorade jobb.
I längden tror han dock att biståndsorganisationer som Hjärta till hjärta har en stor roll att spela, inte minst med den rådande coronasituationen i åtanke.
– De som redan har det tufft får det ännu tuffare och folk funderar alltmer på hur de konsumerar och vad de lägger sina pengar på. Då behövs vår sektor med second hand och återbruk.