Deras coronanota: 140 miljoner kronor

Östgötatrafiken räknar med att förlora runt 140 miljoner kronor i år på coronapandemin. Men det är betydligt fler som reser nu än i våras.

Östgötatrafiken vill att vi undviker att åka buss och tåg om det går under coronapandemin. Men minskningen av resandet kostar stora pengar för företaget.

Östgötatrafiken vill att vi undviker att åka buss och tåg om det går under coronapandemin. Men minskningen av resandet kostar stora pengar för företaget.

Foto: Åke Alvin/arkiv

Östergötland2020-09-07 06:00

I januari och februari överträffade biljettförsäljningen förväntningarna för Östgötatrafiken. Men i mitten av mars slog coronapandemin till. 

I mars slutade försäljningen på minus 28 procent jämfört med året innan. I april och maj var tappet ännu större: minus 55 respektive 56 procent.

Nu har resenärerna i viss mån börjat återvända.

– Sedan juli ligger vi ungefär på minus 30 procent jämfört med förra året och vi räknar med att vara kvar på den platån året ut, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Fram till och med juli hade Östgötatrafiken tappat 70 miljoner kronor i biljettintäkter.

 – Min gissning är att vi kommer att tappa ungefär lika mycket till innan året är slut. Men det är svårt att säga. Det beror ju dels på hur det allmänna smittoläget utvecklas, dels på hur bekväma människor kommer att känna sig med att åka med kollektivtrafiken, säger Jylltorp.

I fjol sålde Östgötatrafiken biljetter för drygt 500 miljoner kronor. I år ser det alltså ut att bara bli runt 360 miljoner.

– Vi hoppas på statligt stöd så att det täcker våra förluster. Vår branschorganisation Svensk Kollektivtrafik för diskussioner om detta med infrastrukturministern. Annars är risken att vi inte har råd att ha kvar dagens trafikutbud eller tvingas höja biljettpriserna, säger Eva Jylltorp.

Östgötatrafikens rekommendation är sedan i våras att inte resa kollektivt i onödan för att undvika trängsel och smittspridning. Om man ändå åker buss eller tåg gäller det att om möjligt välja andra tider än 07-8.30 och 15-17.30.

– Vi uppfattar att det finns en stor förståelse bland våra kunder att vi gör allt vi kan, men att det också ligger ett stort ansvar på den enskilda individen. Antalet kundärenden om trängsel är relativt få, säger Jylltorp. 

Östgötatrafiken har nyligen sammanfattat trafikåret 2019. För första gången redovisades ett minskat antal resenärer, från 31 480 000 året innan, till 31 100 000. 

Men det finns en förklaring till minskningen. 2018 fanns en sommarlovsbiljett, vilket gjorde att skolungdomar reste extra mycket den sommaren. 2018 var det också många skolor som köpte årskort till sina elever för att 2019 byta till läsårskort som inte gäller på till exempel kvällar och helger. 

Skolelevernas resor minskade därför 2019. Antalet resor bland vuxna och pensionärer blev däremot 770 000 fler, enligt Östgötatrafiken.

Karta: Östergötland
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!