Digitala vårdtjänster ökar kraftigt i länet

Användningen av digitala tjänster i vården har ökat kraftigt de senaste månaderna. "Covid-19-pandemin har inneburit stora påfrestningar på vården, men också inneburit att nya arbetssätt utvecklats", säger regionråd Agneta Niklasson (MP).

Region Östergötland.

Region Östergötland.

Foto: Jeppe Gustafsson/Corren

Östergötland2020-05-11 07:46

Enligt en sammanställning från Sveriges Kommuner och Regioner har användningen av regionernas digitala vårdtjänster tiodubblats under de första månaderna av året.

– Covid-19-pandemin har inneburit stora påfrestningar på vården, men har också inneburit att nya arbetssätt utvecklats. Det är mycket positivt att vi nu skyndar på det tekniksprång som digitaliseringen innebär och som behövs för att göra vården ännu bättre, säger Agneta Niklasson (MP), regionråd i Region Östergötland, i ett pressmeddelande.

Region Östergötland har utvecklat sina digitala tjänster under pandemin. Inom regionen erbjuder vårdcentraler, rehabverksamheter och sjukhus nu digitala möten för bland annat uppföljningar och återbesök via appen "Din vård".

– Det är positivt för patienter som inte vill eller behöver åka in till vården, utan kan träffa läkare, sjuksköterskor, psykologer, fysioterapeuter eller andra yrkeskategorier digitalt för exempelvis ett uppföljningsbesök. Samtidigt har det visat sig vara en bra möjlighet för medarbetare i karantän att kunna jobba hemifrån, säger Lotta Saleteg, e-hälsostrateg i Region Östergötland.

Under mitten och slutet av mars ökade användningen av 1177.se kraftigt i Östergötland.

– Under de här månaderna har den digitala omställningen i vården verkligen tagit fart och efterfrågan på digitala tjänster ökat, säger Lotta Saleteg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!