Drabbade lokförare får krisstöd

Lokförarna som var med om dödsolyckorna på Tjustbanan och Stångådalsbanan erbjuds hjälp i flera olika steg. "Det är viktigt att insatserna görs så snabbt som möjligt", säger Marie-Louise Arnell, affärschef på Transdev.

Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på Kalmar länstrafik.

Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på Kalmar länstrafik.

Foto: Olof Carlson/arkiv

Östergötland2019-01-26 18:00

Det är Transdev som ansvarar för persontågstrafiken på Tjustbanan och Stångådalsbanan.

Förra lördagen omkom en man i 35-årsåldern efter att ha blivit påkörd av ett tåg på sträckan mellan Rimforsa och Kisa och i onsdags omkom en man i 30-årsåldern i en liknande olycka mellan Falerum och Överum.

Gemensamt för de båda tragiska händelserna är att de inträffade vid obevakade järnvägsövergångar och att de omkomna befann sig i sina bilar när de blev påkörda.

Marie-Louise Arnell uppger att lokförare som är med om den här typen av olyckor erbjuds hjälp i olika steg med till exempel kamratstöd och samtal med psykologer eller beteendevetare.

– Vi har väldigt tydliga rutiner för hur man går till väga i dessa situationer. Det är viktigt att hjälpen sätts in så snart det går, givetvis kopplat till hur lokföraren mår och vilka behoven kan vara, säger hon.

Vad händer först av allt?

– En ur kamratstödgruppen beger sig ut till platsen och följer med föraren hem. Det är också obligatoriskt att föraren drogtestas efter olyckan. Vi har alkolås på samtliga våra lok och det görs även oanmälda drogtester.

Vad är nästa steg i stödet till föraren?

– Personen får träffa en läkare, psykolog eller beteendevetare innan det är aktuellt att återgå till sin tjänst. När vederbörande sedan ska börja köra igen åker alltid en kollega med. Det är också vanligt att kollegan kör första gången som man passerar platsen där olyckan inträffat.

Hur vanligt är det att lokförare råkar ut för den här typen av olyckor?

– Svårt att säga. Det är ett utsatt yrke och många får tyvärr räkna med att någonting sådant här inträffar under ens karriär. Det kan vara djur eller människor som plötsligt befinner sig framför tåget.

Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på Kalmar länstrafik, uppger att frågan om lokförarnas hälsotillstånd efter olyckor helt ligger på entreprenörens ansvar.

– Men det handlar såklart om säkerheten, tryggheten och arbetsmiljön ur ett brett perspektiv. Tyvärr är olyckor som händer utmed spåret något som personalen får leva med.

Bodell har själv erfarenhet på området från sin tid som chef på SJ, förklarar han.

– Jag vet att det finns ett väl utbyggt system för att ta hand om förare och annan personal efter tragiska händelser, som de två senaste på Tjustbanan och Stångådalsbanan.

LÄS MER: Bilist avled efter tågolycka

LÄS MER: "Trafikverket måste ta sitt ansvar"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om