Som en illustration till inlägget finns en bild med jordhögar på en åker. Men, skriver Peter Borring, det rör sig inte om mullvadshögar utan om gropar grävda av Trafikverkets konsulter inför kommande järnvägsbygge. Det skär i ett bondehjärta att se detta, skriver han och fortsätter: "Men bonden får väl ersättning för skada? Ja, på den aktuella skadade ytan ja, men inte på hela delen av fältet som det i praktiken kommer bli mycket svårt att hantera resten av odlingssäsongen". I sitt FB-inlägg skriver han att Trafikverket borde ta kontakt med markägare eller brukare tidigt och utgår från att så inte skett i det här fallet. Inlägget fick stor spridning och klockan 15 på fredagseftermiddagen hade det delats 281 gånger. De flesta mycket kritiska till Trafikverket som anses som tondövt och lätt maktfullkomligt.
Men i just det här fallet är Trafikverket oskyldigt. De har tagit kontakt med markägaren som har fått den ersättning som han har krävt.
Anledningen till groparna är dessutom arkeologiska utgrävningar, enligt de bestämmelser som finns kring stora exploateringar och byggen, i det här fallet den planerade järnvägen.
Peter Borring medger att han möjligen reagerade lite för fort som utgick från att Trafikverket gjort fel.
– Jaha, det kanske var lite förhastat, säger han men påpekar att det är som privatperson han lagt ut bilden och inte som LRF-ordförande.
Men många kommentarer är väldigt tillspetsade, hur ser du på det?– Är inlägget så mycket delat är det ju ingen större idé att ta bort, jag får väl gå in i tråden och lägga tillrätta, säger han.
Bilden i inlägget på Facebook är inte hans egen, den fick han i samband med att han fick informationen om högarna. Vad gäller både högarna och hålen så finns de inte längre. Trafikverket har lagt igen groparna.