Östgötska succéföretaget lyfter och anställer

Antalet kunder ökar stadigt för östgötska succén Skira. Företaget har ökat antalet anställda med 40 procent det senaste halvåret.

"I och med att det går så bra så satsar vi" säger Skiras Felicia Bindekrans om att företaget nyanställer i högt tempo. Den östgötska startup-succén har nu tio anställda.

"I och med att det går så bra så satsar vi" säger Skiras Felicia Bindekrans om att företaget nyanställer i högt tempo. Den östgötska startup-succén har nu tio anställda.

Foto: Frida Glenning Ströberg

Östergötland2020-06-03 18:00

– Vi märker att vår tjänst har börjat sprida sig mellan företagen i de områden där vi är starka, som exempelvis Östergötland, säger sälj- och marknadsansvariga Felicia Bindekrans.

2019 blev ett genombrottsår för nystartade Skira och deras digitala handelsplats för spannmål. Idén är att lantbrukare själva lägger in på sajten vad de vill sälja, hur mycket, av vilken kvalitet och det lägst accepterade priset. Sedan blir det budgivning för alla intressenter.

2020 har fortsatt ännu bättre och med drygt 100 nya företagskunder varje månad är Skira nu uppe i 1 000 företag på kundlistan, varav 180 finns i Östergötland.

När vi besökte företaget i december 2019 var de sex anställda. Nu är de tio.

– I och med att det går så bra så satsar vi. Men alla tio är inte heltid. Efter sommaren anställer vi fler inom sälj och leverans. 

Ni tillför nu tjänsten att handla med oskördade varor, är det kunderna som önskat den?

– Ja, allt vi bygger är sprunget ur lantbrukarnas önskemål och i det här fallet främst från gårdar med stora torkanläggningar. Det går ofta att köpa billigare i skörd och de som kan torka eller lagra mycket själva är ju då intresserade av att köpa. Samma sak på säljsidan så finns ett behov hos de som har stor produktion men inte så stora lagringsmöjligheter.

Kommer ni att fortsätta tillföra nya delar i er tjänst?

– Ja. Vi ville först ta fram en kärnprodukt, och verkligen förstå vad som är den viktigaste kärnan, för att sedan bygga på med ytterligare tjänster. Vi har bland annat på gång att tillföra skördeprediktion (förutsägelse av skörd).

Hur går det till?

– Genom maskininlärning tittar vi på data från långt tillbaka i tiden och skapar ett lärande system för att få fram prediktioner på hur många kilo per hektar det kommer att produceras.

Utvecklas företaget som ni trott?

– Det går bättre. Vi går över våra säljmål varje månad.

Hur har ni påverkats ni av coronapandemin?

– I början på april blev det osäkerhet och spekulationer kring vad som skulle hända med spannmålspriserna, vilket gjorde att vissa ville avvakta att sälja. Men på det stora hela har vi inte påverkats, vi har tvärtom gjort våra bästa månader någonsin under coronapandemin. 

2019 omsatte Skira 2,5 miljoner kronor.

Fotnot: Maskininlärning är en form av artificiell intelligens där man med data tränar och lär ett system regler för att lösa en uppgift.    

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!