Företaget har fokus på lantbruket och affärsidén är att öka lönsamheten för lantbrukare genom att göra det enklare att sälja och köpa spannmål till bästa pris. Idén är att lantbrukaren lägger ut de partier spannmål eller grovfoder som är till försäljning på Skiras plattform Skira Handel. Den intresserade köparen får sedan lägga ett bud. På det viset slipper lantbrukaren själv ringa runt och tjänar därmed tid. Skira å sin sida tjänar sina pengar på att ta en del av försäljningssumman på de produkter som säljs.
Det är tredje året i rad som Di Digital reser runt i Sverige för att hitta det man kallar Sveriges hetaste startupbolag. För den som händelsevis inte vet vad ett startupbolag är – och det kan vara rätt många – handlar det i korta drag om ett relativt nystartat företag som från en idé, tagit fram en affärsplan och jobbar på att utveckla en produkt eller tjänst.
Vinsten häromdagen gör att Skira har kvalificerat sig till finalen som är i Stockholm 28 november. Bakom företaget står Felicia Bindekrans, Niclas Eriksson och Joel Glemne.