Trafikverket svarar på kritiken

Sämre tidtabell för pendlare i Östergötland – det är följden av nya Trafikverkets nya plan.

Östgötatrafiken befarar att vissa pendeltåg kan bli överfulla, medan andra kommer åka halvtomma när den regelbundna trafiken förvinner.

Östgötatrafiken befarar att vissa pendeltåg kan bli överfulla, medan andra kommer åka halvtomma när den regelbundna trafiken förvinner.

Foto: Daniel Bennelid/arkivbild

Östergötland2018-10-24 12:20

För att komma tillrätta med förseningar i tågtrafiken måste Östgötapendeln byta tider. Det blir glesare och ojämnare avgångar. I stället för att som i dag avgå varje kvart blir det ojämna klockslag och kan variera med mellan fem och 25 minuters mellanrum.

– Finessen vi har byggt upp är regelbundenheten med så täta omgångar att du kan åka till stationen och inte bry dig om tiden för att du vet att inom en kvart så kommer det ett tåg, säger Göran Gunnarsson (C), ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden i en tidigare intervju.

Men enligt Bengt Olsson, presschef på Trafikverket är förändringen nödvändig.

– Det behövs större marginal mellan tågen. Om det händer något får det stor återverkan på flera linjer.

Tågen kör dessutom i olika hastigheter så det är många faktorer som spelar in, menar han.

– Vi måste hitta en struktur som är mer robust än i dag, och en som håller tidtabellen. Det är inte bara pendel det handlar om, utan även fjärrtåg, godståg och regionaltpåg. Det finns ett 50-tal olika bolag i landet. Vi kan inte gå alla till mötes, tyvärr. Den här lösningen är den största samhällsnyttan totalt.

Spelar några minuters försening på en lång sträcka som Stockholm - Malmö egentligen någon större roll i sammanhanget?

– Förseningar slår på andra trafiklösningar. Ta till exempel sträckan Stockholm - Göteborg. Den passerar fyra olika pendelsystem och även godstrafik.

Bengt Olsson säger att Trafikverket förstår att det är en omställning för Östgötatrafiken där man är van vid avgångstiderna och att det kommer att bli en inkörningsutmaning.

– I mars och april nästa år lämnas önskemål och utvärderingar in till oss. Östgötatrafiken kan komma med synpunkter och hur de uppfattar det hela då. Det kan se annorlunda ut 2020 då det ska skapas en ny tidsplan.

LÄS MER:Östgötatrafiken i debattartikel: "Tänk om Trafikverket!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!