-Den upphandling vi nu gör, räknar vi med ska gälla till 2020 eller till 2022, fram till dess det sker en upphandling som gäller hela riket, säger Kaisa Karro (S), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, HSN, till vår tidning.
Handfull flygningar
Landstingen och regionerna runt om i Sverige har ingått ett Kommunalförbund som ska sköta ambulansflygverksamheten i framtiden. Det kommer även att ske en gemensam upphandling av detta.
-Men eftersom det hela dragit ut på tiden, har Sydöstra sjukvårdsregionen och Region Östergötland, det vill säga även landstingen i Kalmar län och Region Jönköpings län, beslutat att göra en egen upphandling av ambulansflyg fram till dess att det rikstäckande avtalet träder i kraft, berättar Kaisa Karro.
Det sker en handfull ambulansflygtransporter fram och tillbaka varje år i vår region. Främst till Universitetssjukhuset i Linköping.
-Det känns viktigt att vi säkerställer att vi har en upphandling så snart det går, och att den gäller fram till dess att Kommunalförbundets upphandling börjar gälla.
Klart i februari
Kaisa Karro berättar att det finns olika specialkunskaper på US i Linköping, som gör att det kan bli aktuellt med ambulansflyg med antingen konventionellt flygplan, eller med helikopter. Hon pekar bland annat på universitetssjukhusets unika specialistkunskaper när det gäller behandling av brännskador, med så kallat Rikssjukvård, men även när det gäller infektioner, isoleringar och utnyttjande av inkubationsrum..
-Men det kanske ändå är vid brådskande transporter av barn till specialiserad vård, som ambulansflyget används mest, säger hon till vår tidning.
Kaisa Karro kan inte avslöja något om den pågående upphandlingen eftersom anbudstiden går ut om en vecka först, den 26 januari, men hon räknar med en snabb utvärdering och att det hela ska kunna träda i kraft under februari månad.
Avtalet ska gälla i två år med möjlighet till förlängning i upp till två år. Det kan hävas med sex månaders uppsägningstid när den nationella upphandlingen är klar. Region Östergötland har upphandlingsansvaret.
-Det känns mycket bra att få ett mer långsiktigt avtal till stånd. Det gör att vi i framtiden får en bättre koll på den här verksamheten, samt slipper en hel del administrativt arbete.
De flygtransporter som kan komma ifråga är av karaktären primärtransporter, vilket främst innebär helikoptertransporter direkt från en olycksplats eller hemmet till sjukhuset. Samt sekundärtransporter, där det gäller rena flyttningar av patienter som redan är under behandling.
-Här kan det även förekomma ambulansflyg från andra länder och in till Universitetssjukhuset. Men de är mer sällan förekommande, avslutar Kaisa Karro.