Debatten om Stångådalsbanan fortsätter

Debatten fortsätter om Stångådalsbanan och Tjustbanan efter det seminarium som Infrastrukturkansliet i Hultsfred anordnade för en tid sedan, strategiskt placerat i Linköping där det största motståndet finns gentemot banorna.

Lars Vikinge är besviken på Stångådalsmotståndarna. Foto: Tommy Pettersson

Lars Vikinge är besviken på Stångådalsmotståndarna. Foto: Tommy Pettersson

Foto:

Östergötlands Län2017-11-14 11:00

Först ut var Gunnarsson (C), ordförande i Region Östergötlands Trafik- och Samhällsplaneringsnämnd när han reagerade negativt på den rapport, "Tåg och buss i samverkan för största möjliga nytta", som presenterades på seminariet.

Intern centerdebatt

Rapporten var beställd av Infrastrukturkansliet och visar fördelarna med satsningar på dessa två regional järnvägar som släpptes under seminariedagen.

Detta höll inte Göran Gunnarsson med om utan han hänvisade istället till att Östgötatrafiken nyligen fått ett uppdrag av Region Östergötland att utreda Stångådalsbanan och Tjustbanan där man ska se över kostnader och nytta med en eventuell upprustning. Men Göran Gunnarsson menade redan innan utredningen var klar att det blir för dyrt att rusta upp tågspåren.

- I nämnden är vi eniga om att järnvägen är en långsiktig investering i infrastrukturen. Ostlänken är ett exempel där vi ser stora nyttor med kraftiga satsningar. De regionala banorna berör däremot inte lika många människor och kostar stora pengar att upprusta. Därför vill vi ta fram ett genomarbetat underlag innan vi fattar beslut, hävdade Göran Gunnarsson då.

Nu har flera partikollegor till centerpartisten Gunnarsson reagerat på detta snäva sett att se på Stångådalsbanan och Tjustbanans upprustning.

Ostlänken går före

Lars Vikinge är med i centerpartiet och sitter i bland annat i kommunfullmäktige i Linköping. Den kommun som i höstas valde att lämna samarbetet och infrastrukturkansliet som arbetar med järnvägslinjen mellan Kalmar och Linköping. Linköping prioriterar byggandet av Ostlänken och man anser på något vis att det skulle stå i motsättning till Stångådalsbanan och Tjustbanan. Region Östergötland å sin sida satsar på bussar istället för regionala tåg.

-Stångådalsbanan och Tjustbanan handlar om mer än bara en regional järnväg. Det handlar om ett fördjupat regionalt samarbete på flera områden, sjukvård, landsbygdsutveckling och arbetsmarknad, dundrar Lars Vikinge och fortsätter.

- Svenska staten har inte brytt sig om Sveriges landsbygd eller om regionerna sedan 1900 -talets början. Därför måste regionerna själva agera och samarbeta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!