En kollektiv biljettlösning

Han gör ingen hemlighet av att det råder något av revirtänkande och fastlåsta ståndpunkter när det gäller biljettsystem inom kollektivtrafiken.
-Därför känns det extra bra nu när vi äntligen kommit till en lösning, som går ut på att tre olika länstrafikföretag samarbetet kring ett gemensamt biljettsystem, nämligen Skånetrafikens modell.

Östergötlands Län2018-03-20 19:00

Den som säger så till vår tidning är Miko Månsson (S), ordförande i Östgötatrafiken. Han berättar att han tillträdde på sin post för tre år sedan, och redan vid den tiden diskuterades framtida biljettsystem.

-Så det är verkligen en gammal fråga, som vi äntligen löst. Jag tror dessutom att övergången till det nya systemet kommer att gå snabbare och smidigare för oss här i Östergötland, än vad den gjorde i Skåne.

Inte så smart

Det är Blekingetrafiken, Skånetrafiken och Östgötatrafiken som tecknat samarbetsavtal om ett gemensamt biljettsystem. Det handlar således om tekniken, om systemet för att beställa och validera sin biljett inom kollektivtrafiken.

Det system som nu kommer att tas i bruk har redan använts av Skånetrafiken. Och inte helt gnisselfritt.

-Nej, tyvärr. Men styrelsen i östgötatrafiken har varit på studiebesök där nere och vi tycker oss se att de klagomål som förekommit främst gäller praktiska saker, som vi tänker undvika, säger Miko Månsson.

Som vadå, till exempel?

-De har kört med dels sitt gamla system, dels det nya parallellt och det har inte varit särskilt smart. Det har gjort att folk har blivit villrådiga, ska man använda appen, ska man använda sitt plastkort, det har skapat en massa problem.

Eget system

Vis av erfarenheten kommer Östgötatrafiken att ha en betydligt snabbare övergång från det gamla till det nya.

-Det är ändå så att vi måste köra parallellt under en viss tid, eftersom det sämsta som kunde ske vore att någon skulle förlora på övergången. De som har årskort till exempel måste få en rimlig chans att införliva dem i det nya systemet.

Det nya biljettsystemet bygger på en nationell standard för kollektivtrafik. Det gör det enklare för såväl ingående trafikföretag som för resenärerna. Samt kan kostnader delas.

-Som exempel har KLT, Kalmar Läns Trafik, valt att tillsammans med andra ta fram ett eget system. Det anser vi vara fel väg att gå eftersom vi här har ett system som kommer att bli bra för oss.

Revirtänkande

Det nya systemet och det nya samarbetet gäller bara systemet, tekniken och utrustningen. Hur är det med samarbete över länsgränser? Vore inte det nåt att lösa samtidigt?

-Självklart, säger Miko Månsson. Det är absolut så att det vore bra för alla parter med ett samarbete över länsgränserna, till exempel söderut mellan Östgötatrafiken och KLT, Kalmar Läns Trafik. Och eftersom det nya systemet är standardiserat underlättas sådana förbättringar.

Han berättar att det sker samarbete åt andra håll, exempelvis inom Mälardalen via Movingokortet.

-Tyvärr sitter många trafikbolag fast i gamla avtal. Men det är föråldrat, det måste lösas. I framtiden måste resenärer kunna köpa sina biljetter var som helst, och åka med dem var som helst och över gränserna.

Är det något du kommer att agera för på något sätt?

-Nej, inte i dagsläget, men jag lova att det blir en framtida fråga för min del. Vi måste komma bort från det här revirtänkandet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!