Per Larsson berättar för vår tidning om Region Östergötlands enträgna arbete för att få fler att ställa bilen och istället välja något kollektiv färdmedel. För att underlätta detta har sedan flera år boende i exempelvis Tranås haft möjlighet att åka med pendelbiljett på Östgötatrafikens Östgötapendel till Linköping.
-På samma sätt har biljettsystemet Movingo kunnat utnyttjas för pendling av människor till och från Södermanland och Mälardalen. Åt det hållet är det ett samarbete med Mälardalstrafik AB, säger Per Larsson.
Och nu vill han och partiet att samma resonemang ska kunna föras för pendling söderut, över länsgränsen till och från Kalmar län.
-Det finns olika sätt som det skulle kunna ske på, snabbt, billigt och enkelt. Antingen genom att bara komplettera reglerna för befintliga kort, eller genom någon form av administrativt samarbete med KLT, Kalmar läns Trafik, som redan har liknande uppgörelse söder- och västerut.
Grannkommuner
Per Larsson brinner verkligen för möjligheten att fler får tillgång till kollektiva spårbundna resor.
-Vi har redan mycket positiva erfarenheter från Tranås. Det är ju inte bara så att Tranåsbor som arbetar i Linköping har stor nytta av att på ett enkelt sätt kunna resa från Jönköpings län och in i Östergötlands län.
-Det är dessutom alla boende i kransorterna runt om Tranås, exempelvis Boxholm, Asby, ja - hela Ydre kommun, som skulle få nytta av det. De åker redan idag buss till Tranås och sedan tåg vidare till Linköping.
Vad säger du om ett system där färder hela sträckan, till och från Kalmar, blir tillgängligt.
-Ja, det vore naturligtvis en möjlighet. Men det vi motionerar om nu är just Vimmerby, och det gör vi eftersom det är samma resonemang och argument, som gäller i de andra väderstrecken. Alltså ett samarbete med första grannkommuner i angränsande län.
Fler resande
När det gäller den stora upprustningen av Stångådalsbanan, som diskuterats flitigt under lång tid, så vill kristdemokraterna även att den ska genomföras, men systemet med enklare resande skulle således kunna införas omedelbart.
-Vi får ju ofta höra från motståndare att resandet på Stångådalsbanan är såväl glest, som att det går ner. Genom att göra resorna enklare skulle vi enkelt kunna hejda den trenden.
Alla skulle bli vinnare, eftersom alla fasta kostnader finns redan idag och inte påverkas nämnvärt av den administrativa förändringen.
-Det är många elever, yrkesarbetande och andra som reser från Östergötland till Vimmerby. För dem finns idag ingen möjlighet att resa med till exempel Östgötatrafikens månadskort den sista biten från länsgränsen fram till Vimmerby, säger Per Larsson.
-Val av resande kan falla på att det finns ett osäkerhetsmoment i det faktum att färder över länsgränsen inte omfattas av Östgötatrafikens månadskort.