Den nya höghastighetsjärnvägen som dras genom Norrköping bidrar till en ökad tillväxt i kommunen samt en fortsatta optimism hos företagare.
Norrköping först ut
Hösten 2017 tog Norrköping täten i Ostlänken racet genom att det första spadtaget för Kardonbanan togs som en etapp för Ostlänken. Naturligtvis välkomna nu beskedet från regeringen om höghastighetståg även om Lars Stjernkvist (S), ordförande i kommunstyrelsen inte har brytt sig om vilken maxhastighet tågen ska fara fram i.
- Vi välkomnar beskedet om att man fortsätter att bygga ut hela vägen. Det har ju redan påbörjats i Norrköping i och med Kardonbanan och vi ser fram emot fortsättningen på projektet. För att kunna genomföra de här stora investeringarna i infrastrukturen är det viktigt framåt att tänka på kompetensförsörjningen, säger Lars Stjernkvist.
Senareläggning av Sverigeförhandlingens förslag
Dagen efter att regeringen presenterat sin vårbudget kommer beskedet att Socialdemokraterna och Miljöpartiet nått en kompromiss gällande höghastighetståg, vilket är en senareläggning av Sverigeförhandlingens förslag. Dessutom har regeringspartierna kommit överens om ett tak för kostnaderna men säger fortfarande inget om vilken finansieringslösning som förordas.
- Med tanke på komplexiteten kring höghastighetståg känns tidshorisonten bra. Det tar tid att medvetandegöra och få till den praktiska planeringen för arbetstillfällen som krävs för projektets framgång. För Norrköping är regeringens besked och inbjudan betydelsefulla då vi nu tillsammans kan se möjligheterna och arbeta för en hållbar lösning, säger Ingrid Cassel (M), ledamot i styrgruppen för Ostlänken.
Regeringen eftersträvar en bred majoritet i riksdagen och har därför bjudit in allianspartierna och Vänsterpartiet till samtal om planerna.