Bilen köptes på en bilfirma i södra Sverige och dagen efter den hämtats hem till Östergötland, upptäcktes dels att parkeringsvärmaren inte fungerade, dels att avgassystemet läckte.
Köparen kontaktade då en märkesverkstad i Kisa för att få bilen och de upptäckta felen kontrollerade. Bilverkstaden konstaterade att värmen var frånkopplad, men att den inte fungerade även om kontaktstyckena kopplades ihop igen. Felkoderna visade fel på styrenhet, glödstift och fläkt.
Kostnadsförslag
I detta läge kontaktade bilköparen återigen bilfirman i Halland och upplyste säljaren om missförhållandena. Där bad de att få tala om saken internt innan de skulle återkomma. När svar dröjde skrev istället bilköparen ett mail till företaget och undrade hur det gick.
Beskedet blev då att det var okej att reparera avgassystemet så snart en kostnadskalkyl uppvisats, men däremot inte dieselvärmaren. Köparen ifrågasatta detta och säljaren lovade framföra detta till sin chef.
Ett par dagar senare mailade köparen över kostnadsförslag till bilfirman, men omfattande såväl avgassystem, som byte eller reparation av värmare.
Krävde besked
Köparen påpekade samtidigt om vad det står i köpekontraktet om säljföretagets ansvar för fel vid leverans. Efter ett par veckor hade inget hörts från bilfirman, varför köparen återigen ringde till dem för besked.
När bilfirman vidhöll sin uppfattning, krävde säljaren en skriftlig motivering till varför de nekar att åtgärda alla fel som var vid leverans. När även en sådant inte kom vänder sig bilköparen nu till ARN, med tilläggsinformationen att det i annonsen för den begagnade bilen står som information att bilen är utrustad med parkeringsvärmare och tidur.
I varudeklarationen för bilen stod samtliga punkter noterade som N, vilket indikerar Normalt skick.
Bilköparen kräver inget fastställt belopp, bara att säljande bilföretag står för alla reparationer.
Myndigheten kommer nu att pröva konsumenttvisten utifrån de uppgifter som framgår av anmälan. En majoritet av alla berörda företag följer ARN:s anvisningar.