Nu kräver de båda resenärerna från Åtvidaberg 600 euro var i kompensation av Novair, alltså totalt drygt 12 000 kronor. De hänvisar till regelverket för ekonomisk kompensation enligt artikel 7 i EU-förordningen 261/2004.
"Eftersom flygsträckan är längre än 3 500 km och förseningen blev 24 timmar."
Det var i mitten av januari resan skulle ske. De båda resenärerna gick ombord planet på Arlanda en kvart över sex på morgonen och var inställda på att landa på Lanzarote ungefär vid halv tolv mitt på dagen.
Det blev istället en oplanerad landning på Orly Airport i Paris och ett dygns väntan innan färden kunde fortsätta och landning ske på avsedd tid, men på fel dag, i Arrecife.
Lösa tvisten
Paret klagade direkt till flygbolaget redan den 13 februari, men fick avslag en månad senare. Och nu vänder de båda sig till ARN, Allmänna Reklamationsnämnden, med sitt krav - och sin hänvisning till EU-förordning.
Myndigheten kommer nu att pröva konsumenttvisten. Om uppgifterna stämmer kommer ARN att lämna en rekommendation på hur den ska lösas. En majoritet av berörda företag följer ARN:s rekommendationer.