Omstart för Stångådal- och Tjustbanan?

Igår hölls ett välbesökt seminarium i Missionskyrkan i Linköping som handlade om Stångådalsbanan och Tjustbanan. Visserligen var mötet välbesökt med över 60 deltagare från två län, politiska företrädare från kommunerna och representanter från näringslivet men några politiker lyste dock med sin frånvaro.

Landshövding Thomas Carlzon berättar för Elisabeth Nilsson vilken ståndpunkt man har i Kalmar län. Foto: Tommy Pettersson

Landshövding Thomas Carlzon berättar för Elisabeth Nilsson vilken ståndpunkt man har i Kalmar län. Foto: Tommy Pettersson

Foto:

Östergötlands Län2017-11-02 14:45

En titt på de namnbrickor som inte plockats upp när klockan var slagen gav vid handen att bland annat Region Östergötlands trafikpolitiska högst ansvarige politiker inte var med på mötet tros att han var anmäld. Frågan ställdes skämtsamt vad "Görhan" istället?

Det var även tunt med politiker från Linköpings kommun trots att arrangörerna, Infrastrukturkansliet med Michael Leijonhud i spetsen, hade valt att placera seminariet strategiskt i Linköping, Stångådalsbanan och Tjustbanans belackares huvudstad. Undantagsvis fanns dock några centerpolitiker från Linköping närvarande eftersom de vill att hela Sverige ska leva.

Regionutveckling och kompetensförsörjning över länsgränserna

Seminariet var lärorikt och signalerade en form av omstart samt en invit till de som hoppat av tåget i förtid. En rad talare avlöste varandra efter att landshövdingen i Kalmar län Thomas Carlzon och landshövdingen i Östergötlands län Elisabeth Nilsson hade sparkat igång det hela. De allra flesta föreläsningarna handlade om fördelarna med en regionförstoring där järnvägen binder ihop tillväxtfaktorerna. Seminariet var också en del i den regionala beredning som sker med bland annat remissvar till den proposition/nationella planen som ska upp på riksdagens bord våren 2018.

- Det är naturligtvis självklart att man driver frågan om en upprustning avStångådalsbanan och Tjustbanan eftersom banorna har en oerhört viktig roll när det gäller tillväxten och arbetskraftsförsörjningen i regionen. Jag förstår fullt ut deras inställning i dessa frågor , säger Elisabeth Nilsson i en kommentar.

Tåg kontra andra trafikslag

En upprustning av järnvägar och inköp av moderna tåg bidrar till en mer klimat- och miljövänlig transportapparat. En satsning på järnvägar utanför de stora stambanorna innebär färre turer med privatbilar och bussar och ökar livskraften i de områden som har färre arbetstillfällen än vad storstäderna har.

- Vi har haft ett bra seminarium och många kloka ord har sagts här idag. Det har varit väldigt nyttigt, säger Kalmar läns landshövdingen Thomas Carlzon och fortsätter.

- Om Sverige ska utvecklas måste vi utveckla järnvägen. En utbyggnad av järnvägen mellan exempelvis Hultsfred och Linköping ger en timmes färd för de som vill bo kvar men väljer att studera vid Linköpings universitet eller har ett arbete i Linköping. Idag flyttar man inte gärna utan man väljer pendling istället.

Michael Leijonhud och hans infrastrukturkansli kämpar oförtrutet vidare med att få östgötarna att förstå hur viktiga Stångådalsbanan och Tjustbanan är för regionens tillväxt? Foto: Tommy Petterssson
Michael Leijonhud och hans infrastrukturkansli kämpar oförtrutet vidare med att få östgötarna att förstå hur viktiga Stångådalsbanan och Tjustbanan är för regionens tillväxt? Foto: Tommy Petterssson
Fakta Stångådalsbanan:

Linköping-Kalmar som en enhet: Stångådalsbanan

Historiskt sett är den nuvarande järnvägslinjen mellan Linköping och Kalmar en sammanslagning av tre banor med omväxlande normalspår och smalspår som byggdes om till normalspår efterhand och blev till slut en rak järnvägslinje mellan Östergötland och Småland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!