Östergötland i stort infrastruktursamarbete

Det lönar sig att samarbeta kring stora infrastrukturprojekt som påverkar och gynnar flera kommuner. Den lärdomen har man gjort inte minst i Östergötland de senaste tjugo åren.

Göran Gunnarsson tror på”En Bättre Sits”. Foto: Tommy Pettersson

Göran Gunnarsson tror på”En Bättre Sits”. Foto: Tommy Pettersson

Foto:

Östergötlands Län2016-10-05 14:00

Har man ett brett samarbete hamnar man längre fram i statens prioritetsordning än om man slåss själv för investeringsmedlen.

Ännu större samarbeten

Den 30 september antog hela sju stycken län projektet ”En Bättre Sits”, som är en gemensam storregional systemanalys som beskriver de infrastruktursatsningar Stockholm, Uppsala, Örebro, Västmanland, Sörmland, Östergötland och Gotland behöver de kommande åren.

Genom att samverka kring infrastrukturen kan länen få ökat gehör hos staten när resurser ska fördelas. Därför har länen Örebro, Västmanland, Södermanland, Uppsala, Stockholm, Östergötland och Gotland, som tillsammans bildar en funktionell arbetsmarknadsregion, tagit fram en gemensam plan för infrastruktur- och transportfrågor.

– Resultatet av ”En Bättre Sits” är värdefullt för att vidga östgötarnas arbetsmarknad, säger Göran Gunnarsson (C), Region Östergötland.

Åtta av tio

Företag ska ha möjlighet att på ett enkelt sätt nå sina samarbetspartners, kunder och medarbetare. Godstransporter ska kunna ske hållbart till, från och genom regionen. Människor ska kunna bo, arbeta och studera i hela regionen. 8 av 10 tåg börjar eller slutar i Stockholm och en avsevärd del av Sveriges godstransporter sker genom regionen.

– Stockholm-Mälarregionens sju län representerar närmare fyra miljoner invånare. Inom det gemensamma samverkansforumet En Bättre Sits har vi nu efter ett gediget och konstruktiv arbete tagit fram en ny storregional systemanalys. Målbilden är att den ska bidra till mer infrastruktur, tillväxt och arbetstillfällen i hela regionen för alla som bor, jobbar och verkar här under lång tid framöver, säger Kristoffer Tamsons (M), Trafiklandstingsråd för Stockholms läns landsting, samt ordförande ”En Bättre Sits”.

Inför kommande infrastrukturperiod vill sju län genom ”En Bättre Sits” särskilt lyfta följande behov i fem stora infrastrukturprojekt kopplade till tillgängligheten i de storregionala stråken in mot Stockholm och till/från Stockholms regionala stadskärnor samt en effektiv godshantering och varuförsörjning.

Projekt utan inbördes rangordning

• Mälarbanan: Kapacitet för utökad trafik på sträckan Arboga-Hovsta, till nytta även för en utökad trafik på Svealandsbanan samt för att kunna vända fler tåg i Arboga. Därtill ombyggnad av spårområdet på både Örebro central och Västerås central för att klara en utökad persontrafik och frigöra kapacitet för gods samt ny station för regionaltåg i Barkarby, med anslutning till såväl pendeltåg som tunnelbana.

• Svealandsbanan: Kapacitet för utökad trafik på sträckan Folkesta-Rekarne, till nytta även för trafiken med UVEN.

• Hallsberg rangerbangård: Ökad kapacitet på överlämnings- och rangerbangård, vilket är en förutsättning för ökad andel gods på järnväg samt för att möjliggöra trafik med längre tåg.

• E4: Utökad kapacitet norr om Förbifart Stockholm och till Arlanda, som annars blir en flaskhals i en redan hårt belastad infrastruktur.

• E18: Kapacitetsökning på sträckan Köping – Västjädra, för ökad framkomlighet och trafiksäkerhet.

• Ostkustbanan: Två nya spår behövs på den hårt belastade sträckan Uppsala-Skavstaby, dvs. fyra spår på hela sträckan Stockholm-Uppsala. Därtill ny station för regionaltåg i Solna, med anslutning till pendeltåg, tunnelbana och spårväg.

Samtliga dessa behov behöver vara åtgärdade innan 2030.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!